
Vale kütus paagis
Kui täidate paagi valet tüüpi kütusega, võite autot tõsiselt kahjustada ja selle remontimisel palju raha kulutada.
Kuidas selline viga üldse tekkida saab?
Paljud inimesed arvavad, et oma auto paaki on lihtsalt võimatu täita vale kütusega. Üllatuslikult juhtub valearvestus palju sagedamini kui arvata võiks. Kuigi ametlikku statistikat pole, on Saksa autoklubi hiljuti läbi viinud oma uurimuse. Nad väidavad, et igal aastal on selliseid juhtumeid ligikaudu 20 000. Kui sakslased, kes on tuntud oma täpsuse ja korrektsuse poolest, teevad seda massiliselt, võime me kindlalt eeldada, et ka teistes riikides juhtub seda tõenäoliselt vähemalt sama sageli. Millised juhid peaksid kõige ettevaatlikumad olema?
Risk on suurem, kui Teie isiklikul autol on töösõidukist erinev mootor. Kui olete hõivatud ja väsinud ning kasutate igapäevaselt nii bensiini- kui ka diiselmootoriga autot, siis on teenindusjaama jõudes lihtne unustada kumb on kumb. Kütusejaamade agressiivne turustamine ei ole abiks – mõnikord on pumpade nimed välja mõeldud nii loovalt, et kütusetüübis veendumiseks tuleb olla väga tähelepanelik. Valesti kaldutakse tankima ka rendiautosid. Seda juhtub üsna sageli.
Kõikidel eespool nimetatud juhtudel on üks ühine nimetaja: juht ei pööra piisavalt tähelepanu. Kui juhite sageli erinevaid autosid ja olete liiga hõivatud, et sellistele asjadele tähelepanu pöörata, on aeg teada saada, millised võivad olla tagajärjed.
autoDNA on juhtiv sõidukite ajaloo veebipõhise kontrollimise teenuste pakkuja. VIN-koodi põhjal saate autoDNA-ga enne ostu sooritamist kontrollida sõiduki ajalugu. Paljudel juhtudel võib VIN-koodi kontrollimine ära hoida soovimatute lisakulude tekkimise, mis on seotud tundmatu minevikuga sõiduki ostmisega.
Panin diiselkütust bensiinipaaki. Mis võib nüüd juhtuda?
See on Teie auto jaoks palju vähem ohtlik kui diiselmootori tankimine bensiiniga, kuid kahjuks ka vähem levinud. Enamik kütusejaamasid on diislikütuse- ja bensiinipumba varustanud erinevate otsikutega – diislikütuse otsik on laiem, seega on raske seda mitte märgata. Suurusevahe ei päästa Teid siis, kui olete hajevil ning samal ajal otsusekindel või kui valate kütust kanistrist.
Mis võib juhtuda, kui paagis on bensiini asemel diislikütus? Võite tõsiselt kahjustada katalüüsmuundurit ja hapnikuandureid. Nende remontimine maksab Teile kuni 500 eurot. Õnneks on mootor tõenäoliselt kahjustamata – mootor peaks lihtsalt peatuma niipea, kui see sisse lülitatakse. Kui valate paaki vaid natukene diislikütust, siis näete mootori ebatüüpilist käitumist. Näiteks võib see hakata kaotama võimsust. Pidage meeles: kui märkate niisuguseid muutuseid oma mootori jõudluses pärast teenindusjaamast lahkumist, peaksite enne teekonna jätkamist hoolikalt järele mõtlema.
Panin bensiini diislikütuse paaki. Mis võib nüüd juhtuda?
Kahjuks juhtub seda sagedamini ning sellel tagajärjed on raskemad kui diislikütuse tankimisel bensiinipaaki. Kaasaegsed diiselmootorid sõltuvad suurel määral kütuse kvaliteedist ning nende toitmine vale kütusega võib põhjustada tõelise katastroofi. Diislil on väga oluline funktsioon – see mitte ainult ei toida mootorit, vaid samuti toimib süütepumba ja pihustike määrdevahendina. Bensiinil pole vastavaid omadusi ja selle kasutamine põhjustab probleeme pumba ja kütusepihustiga. Pidage meeles, et nende asendamine on kulukas. Pumpade ja pihustite maksumus võib olla mitu tuhat eurot. Ärge üllatuge, kui remonditöökoda küsib Teie käest rohkem kui 2500 eurot. Lisaks on bensiini kombineerimine õhuga tuleohtlikum, seega võite kahjustada ka kolvikruvide süsteemi. Kui nii pump, pihustid kui ka mootor on kahjustatud, võib uue auto ostmine olla odavam kui vana parandamine!
Ma olen oma auto valesti tankinud. Mida teha?
Niipea kui olete aru saanud, et on juhtunud viga, veenduge, et mootor on välja lülitatud. Võite pidada end õnnelikuks, kui taipate seda enne teenindusjaamast lahkumist. Kui mootor pole veel sisse lülitatud, on kõige parem reageerida koheselt. Enne kui asute midagi muud tegema, teavitage sellest teenindusjaama klienditeenindajat. Osadel ettevõtetel on olemas professionaalsed seadmed, mida kasutatakse vale kütuse välja pumpamiseks. Kui see pole võimalik, peaksite helistama autoabisse ning sõiduk viiakse remonditöökotta, kus eemaldatake kütus, puhastatakse süsteem ja asendatakse filtrid.
Soovitame tungivalt mitte proovida iseseisvalt remonditöökotta sõita. Kui teil on diiselauto, siis ei ole see võimalik. Diiselmootoriga auto võib bensiiniga sõita paarsada kilomeetrit, kuid selle käivitamisel on kahju juba olemas. Nad on palju vastupidavamad ja töötavad tihti kuni lõpuni, seega peatub Teie auto alles siis, kui kahju on parandamatu. Kui panite ainult natukene diislikütust bensiinipaaki, siis teoreetiliselt võite mehaaniku juurde sõita, kuid miks peaksite sellega riskima, kui potentsiaalne kahju on palju suurem?
Valesti tankimine ei ole alati Teie süü!
Igal aastal kontrollitakse kütusekvaliteeti erinevates teenindusjaamades. Nende kontrollide tulemused on näidanud, et tankimine võib ebaõnnestuda hoolimata sellest, et olete küsinud õiget kütusetüüpi. Sellistel juhtudel on kütuse tüüp korrektne, kuid kvaliteet on väga halb. Alati on hea mõte tutvuda saadaval olevate andmetega ja veenduda, et teenindusjaam, mida Te kõige sagedamini kasutate, ei ilmu vastavates aruannetes. Madala kvaliteediga kütuse regulaarne kasutamine võib kahjustada mootorit!
Kas teile meeldis see artikkel? Kas soovite oma kommentaarides midagi küsida? Jagage julgelt oma tagasisidet ja kommenteerige artikli allosas. Ja pidage meeles – alati enne auto, mootorratta või isegi haagise ostmist – kontrollige autoDNA-ga VIN-koodi alusel sõiduki ajalugu. VIN-koodi kontroll on üks olulisemaid asju, mida teha enne kasutatud sõiduki ostuotsust. Tänu sellele aitab autoDNA teil teha teadlikke otsuseid.