Auto ostjale
havinud-auto

Kas hävinud sõidukit on vaja karta?

Lisas 17 september 2020

Hävinud ehk maha kantud auto – see kõlab hirmutavalt. Juba taoline nimetus viitab asjaolule, et tegemist on autoga, millega on midagi valesti. Sõna “hävinud” näitab üsna selgelt, et konkreetset sõidukit ei tohiks enam üldse kasutada. Tegelikult ei pea see tähendama, et auto sobib ainult vanaraua jaoks.

Millal sõiduk hävineb?

Sõiduk võidakse maha kanda kahel juhul. Esimene neist on olukord, kus sõidukile tekitatud kahjud on nii suured, et selle parandamisel pole praktiliselt mingit mõtet. Need on situatsioonid, kus auto algse seisukorra taastamine on peaaegu võimatu, näiteks tulekahju korral. Mahakandmise teine põhjus on see, et sõiduki remontimine ei ole majanduslikult põhjendatud. See toimub juhul, kui kahjustuste kõrvaldamise kulud ületavad oluliselt sõiduki väärtuse. Sellises olukorras võib kindlustusselts otsustada, et auto on täielikult hävinud ehk mahakandmisele kuuluv.

Viimasel juhul sõltub palju sõidukile kehtiva kindlustuse tüübist. Kohustusliku vastutuskindlustuse korral kantakse sõiduk maha juhul, kui remondi maksumus ületab sõiduki väärtuse. Näiteks, kui auto väärtus on 10 000 eurot, peaks remondi hind olema 10 000 eurot või rohkem. Valikulise lisakindlustuse korral peab remondikulu ületama kindlustusseltsi poolt määratletud protsendi sõiduki väärtusest, mis on välja toodud kindlustuse üldtingimustes. Enamasti on see näitaja 70% sõiduki väärtusest. Kindlustusseltsid kasutavad ka osalise kahju mõistet, mis tähendab, et auto remont on endiselt võimalik. Mõnikord on erinevus täielikult ja osaliselt hävinud sõiduki vahel väike. Vaid paari protsendi võrra suuremad remondikulud võivad muuta sõiduki parandamise põhjendamatuks.

Täielik häving ei tähenda alati seda, et auto sobib vaid vanarauaks.

Kõik kahjud pole võrdsed

Palju sõltub ka kahjustatud auto väärtusest. Vaatame eespool toodud täieliku hävingu näidet ja oletame, et auto väärtus on 10 000 eurot. Juhul, kui sõiduk on vaid paar aastat vana, võivad remondikulud tõusta mitme tuhande euro võrra. Selline ebaproportsionaalsus tähendab seda, et vanema auto puhul võib ka väiksem kahju tähendada mahakandmist. Kaasaegse LED-tuledega auto korral võib vaid üks lamp maksta paarsada eurot. Laupkokkupõrke korral võib kaitseraud vajada välja vahetamist ja kapott värvimist, selle kogukulud ulatuvad tuhandetesse eurodesse. Uue auto remontimine võib maksta tunduvalt rohkem kui 10 000 eurot, kuid ometi ei tähenda see sõiduki mahakandmist.

tulekahju

Ärge kartke täielikku hävingut

Eelnevat silmas pidades ei tohiks ainuüksi asjaolu, et auto ajaloos on mahakandmine, seda diskvalifitseerida. Muidugi võib see tähendada väga tõsiseid kahjusid, sealhulgas raske avarii käigus vanarauaks muutunud autot, kuid kõik hävinud sõidukid pole ühesugused. Kaasaegsed autod on üha arenenumad ning rohkem kui 6000 eurosed kahjud on aeglaselt muutumas normiks – mitte ainult mahakandmise, vaid ka osalise kahju puhul. Teatud mudelites võib üks rebenenud või kulunud kaabel tähendada kogu kimbu välja vahetamist mitmesaja euro eest. Mitmeid osi asendatakse moodulitena, seda kas ohutust silmas pidades või erinevate patentide tõttu. See tähendab kahju tegelikust ulatusest palju suuremaid kulusid. Kahjude kogusumma ja sõidukite mahakandmise tõusule aitavad kaasa ka seaduslikult tegutsevad remonditöökojad – lõppude lõpuks peab keegi tasuma spetsialistide palkadega seotud kulusid.

Tuleb märkida, et pelgalt mahakandmine ei peaks ostjat auto valimisel heidutama. Juhul, kui auto on professionaalselt remonditud, võib see olla parem kui sõiduk, millel pole dokumenteeritud kahjuajalugu. Mahakantud sõiduki professionaalne parandamine annab kindluse, et auto sobib edasiseks kasutamiseks. Teisest küljest, taolist kindlust ei anna remont volitamata töökojas, kus ei järgita kindlaid standardeid. Kui meil on täielik, dokumenteeritud ülevaade hävinud või osaliselt kahjustatud sõiduki seisukorrast ning hüvitisest, siis ei osta me autot pimesi. Kuidas toimub taoliste kahjude käsitlemine? Sellest meie seeria järgmises artiklis.

Loe veel:

Summad kommentaare: 0

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.