
Kuidas Saksamaalt autot importida – formaalsused
Saksamaa on autode Eestisse importimisel üks peamisi liiklussuundi. Ainuüksi 2021. aasta esimeses kvartalis on meie riiki imporditud rohkem kui tuhat sõidukit. Saksamaalt pärit autod on Eestis endiselt väga populaarsed.
Mõned ostjad otsustavad auto importimisega isiklikult tegeleda ja reisivad selle hankimiseks Saksamaale. Milline on sellise sõiduki registrist eemaldamise ja importimise kord, kui soovime seda Eestis registreerida? Ning kas me peame Saksamaalt pärit auto isiklikult registrist eemaldama, et saaksime seda Eestis kasutada?
Juhul, kui teid huvitab konkreetne auto, võite teha ühesuunalise lennureisi või sõita kellegagi koos. Seejärel sõidate Saksamaalt ostetud sõidukiga Eestisse tagasi (välimsaalt toodud auto registreerimine). Selles artiklis kirjeldame üksikasjalikult, millised protseduurid ja formaalsused on vajalikud auto ostmisel Saksamaalt, et seda oleks võimalik hiljem Eestis registreerida.
Kuidas ja kust pakkumisi otsida?
Internet on täis nn ekspertide pakkumisi, kes kauplevad välismaalt pärit kasutatud autodega. Kahjuks võib tegemist olla ebaausate müüjatega, kes tegutsevad hallil alal (loe lähemalt autoDNA väljaandest “Kasutatud autode ostmine pole enam rulett ”). Enamasti on nende müüdavad sõidukid kahjustatud või defektsed ning enamik vigu on enne müüki varjatud. Võite külastada Saksa autoesindusi või kasutatud sõidukite müügiplatse, kuid see raskendab hinnaläbirääkimisi ja allahindluse küsimist.
Head tavad vahendajatega suhtlemisel:
- Pöörake erilist tähelepanu kirjeldusele ja piltidele – kas need on selged ja kirjeldavad autot üksikasjalikult;
- Kui leiate hea sõiduki, pöörduge müüja poole ja arutage nendega tehingu üksikasju. Küsige proovisõidu kohta, sest see võimaldab teil testida mootori, pidurite ja käigukasti toimimist;
- Pidage meeles: Kui sõiduki omanikul pole midagi varjata, ei tohiks tal proovisõidu suhtes vastuväiteid olla;
- Arvutage kokku oma reisikulud, lisage transpordi ja sõiduki registreerimise kulud Eestis, sealhulgas dokumentide tõlkimine.
- Kontrollige auto tehnilist seisukorda. Kui te ei oska seda isiklikult hinnata, kasutage professionaalse hindaja või diagnostikajaama teenuseid;
- Juhul, kui ostate sõiduki füüsilise isikuna, on teil õigus garantiile. See tähendab, et kuni ühe kuu jooksul alates ostukuupäevast on teil defektide esinemise korral õigus osalisele tagasimaksele või sõiduki tagastamisele.
Mida kujutab endast auto importimine?
Autot on võimalik importida platvormhaagisel, samuti saate selleks palgata spetsiaalse ettevõtte. See on küllaltki kallis ja teatud piirangutega. Parim lahendus on ostetud autoga koju sõitmine.
Lepingu ja dokumentide kontrollimine
Kõik arutelu käigus tehtud korraldused tuleb lepingusse lisada. See on ainus viis muuta need õiguslikult siduvaks. Enamasti on leping kirjutatud saksa keeles (sel juhul tuleb see tõlkida). Müüja peaks ostjat teavitama auto õiguslikust seisundist ja laenudest, ning üle andma kõik dokumendid:
- Fahrzeubrief – sõiduki omandidokumendid
- Fahrzeugschein – sõiduki registreerimisnumber
- HU-Hauptuntersuchung – tehnilise kontrolli tunnistus
- AU-Abgasuntersuchung – heitgaasi koostise analüüs
- hooldusraamat
- sõidukikaart (kui see olemas on)
- Juhul, kui autot on varem imporditud, on vajalik ostutõend ning tõend kõigi lõivude ja tollimaksude tasumise kohta.
Enne lepingu allkirjastamist tuleb pöörata tähelepanu selle üksikasjadele. Kui lepingu osapool on ettevõte või auto ostetakse ettevõttelt, siis puudub neil õigus garantiile. Sama kehtib ka siis, kui leping sisaldab klauslit, et ostja on tuttav kõigi sõiduki defektidega. Pärast lepingu allkirjastamist ning võtmete ja dokumentide üleandmist saame liikuda vajalike kohapealsete formaalsuste juurde.
autoDNA on juhtiv sõidukite ajaloo veebipõhise kontrollimise teenuste pakkuja. VIN-koodi põhjal saate autoDNA-ga enne ostu sooritamist kontrollida sõiduki ajalugu. Paljudel juhtudel võib VIN-koodi kontrollimine ära hoida soovimatute lisakulude tekkimise, mis on seotud tundmatu minevikuga sõiduki ostmisega.
Saksamaal registrist eemaldatud sõiduki ostmine
Valdava enamuse Saksamaa edasimüügituru pakkumistest moodustavad juba registrist eemaldatud sõidukid. Mis on selle põhjuseks? Kui omanik otsustab sõiduki müüki panna, siis enamikul juhtudel eemaldab ta selle registrist. Tänu sellele ei pea ta kandma kindlustuse või ülevaatustega seotud kulusid. Milline on sellise auto müügiprotseduur?
Kui sõiduk on registreerimata või registrist eemaldatud, peaks sellel olema kahte tüüpi dokumendid: “suur brief” ja “väike brief”. Need peaksid sisaldama templit, millel on kiri “abmeldung”, mis tähistab registreerimata/tühistatud sõidukit. Juhul, kui taolisel sõidukil on kehtiv tehnoülevaatus, saate selle jaoks osta numbrimärgi. Kollased (kuni 5-päevase kindlustusega) või punased (vähemalt 14-päevased) numbrimärgid ekspordiks. Juhul, kui huvi pakkuval sõidukil pole kehtivat tehnoülevaatust, saate osta ainult kollase numbrimärgi, mis on lühiajaline.
Kehtiva tehnilise ülevaatusega sõiduki jaoks on parim valik nn kollane numbrimärk. See on palju soodsam, kui plaanite autoga Eestisse tagasi sõita ja selle mõne päeva jooksul registreerida. Üksikasjaliku kulude loetelu leiate artikli lõpust.
Kas kollaste numbrimärkidega autoga saab tagasi Eestisse sõita?
Jah, tingimusel, et tehnoülevaatus on kehtiv ja te soovite selle peagi Eestis registreerida (nagu siis, kui ostate auto enda tarbeks). Lühiajalised numbrimärgid (saksa keeles “Kurzzeitkennzeichen”). Nende kehtivusaeg võib olla lühem, näiteks 3 päeva või isegi 1 päev. Enamikul juhtudel on nende kehtivusaeg aga täpselt 5 päeva, alates väljastamise päevast. Kindlustusmaksete erinevused on nii väikesed ja ulatuvad vaid paari euroni, mistõttu on selle perioodi lühemaks muutmine lihtsalt välistatud.
Teoreetiliselt on kollased numbrimärgid ette nähtud ainult Saksamaa piires sõitmiseks. Nende eesmärk on võimaldada proovisõitu lähimasse sõidukite ülevaatusjaama. Ainult juhul, kui auto tehnoülevaatus on aegunud. See pole siiski probleem, kuna neid tunnistatakse ka Euroopa Liidu ülejäänud liikmesriikides. Austrial, Itaalial ja Taanil on Saksamaaga lepingud taoliste numbrimärkide vastastikuse austamise osas. Väljaspool ELi austatakse neid ka Šveitsis, Bosnias, Makedoonias, Valgevenes ja isegi Iraanis.
Taoliste numbrimärkide kasutamine pole Saksamaal mingiks probleemiks, senikaua, kui need kehtivad. Kindlustus kehtib ainult numbrimärgile pressitud kuupäeva lõpuni.
Saksamaalt pärit auto kohustuslik ülevaatus enne Eestisse tagasi sõitmist
Selleks, et saaksite autoga tagasi Eestisse sõita, peab sellel olema kehtiv tehnoülevaatus. Ilma ülevaatuseta võib sõiduk saada kollased numbrimärgid. Nendega on lubatud sõita lähedal asuvasse teenindusjaama, mis on samas maakonnas või naabermaakonnas, et saaksite sõidukit kontrollida või tehnilist ülevaatust teostada. Kui auto läbib tehnilise ülevaatuse, saate sellega tagasi koju sõita. Kui seda ei juhtu ja ilmnevad tõsised liiklusohtu kujutavad vead (nn “Gefährliche Mängel”), ei tohi te sellise autoga enam sõita. Kui otsustate sellele vaatamata siiski edasi sõita, riskite registrist eemaldamisega. Optimistlikuma stsenaariumi korral saate trahvi tehnilise kontrolli eiramise eest.
Kui leitakse väiksemaid defekte, mida on võimalik kõrvaldada („Geringe Mängel“ või „Erhebliche Mängel“), peate selleks sõitma remonditöökotta. Vastavad numbrimärgid lubavad teil endiselt piiratud alal ringi sõita. Pärast defektide kõrvaldamist ja diagnostikajaama naasmist on tehnoülevaatus läbitud ja te saate autoga tagasi Eestisse sõita.
Mis juhtub, kui teil pole Saksamaa residentsust?
Taolisel juhul antakse kollased numbrimärgid Eesti ID-kaardi või passiga isikule, kuid registreerimise ajal peab kohal olema Saksamaa resident. Sellele reeglile leidub erandeid. Näiteks, kollaseid numbrimärke on võimalik Eesti isikut tõendava dokumendi alusel saada Dresdenis. Kui ostate auto Dresdenist või selle lähipiirkonnast, pole teil vaja Saksa residentsust.
Saksamaal antakse kollaseid numbrimärke välja spetsiaalsetes hoonetes, mis meenutavad ajalehekioske. Sellised putkad asuvad sageli suurte autoesinduste või isegi transpordiameti teeninduste läheduses. Seejärel kinnitatakse numbrimärgid kontoris, kust saate ajutised sõiduki registreerimisdokumendid. Varem anti ostjale isiklikult täitmiseks roosa vorm. Muu hulgas võimaldas see numbrimärgid osta kaks päeva enne auto ostmist. Nüüd pole see enam võimalik.
Vajalikud dokumendid Saksa auto lühiajaliste numbrimärkide taotlemiseks
Füüsilisele isikule kehtivate lühiajaliste numbrimärkide väljastamiseks tuleb mootorsõidukite osakonnas (Kfz-Zulassungsstelle / Strassenverkehrsamt) esitada järgmised dokumendid ja andmed:
- “EVB-Nummer”, mis on sõidukikindlustuse digitaalne kinnitus – lepingu saab sõlmida veebis. Te ei pea eelnevalt teadma, millist autot soovite sel viisil kindlustada. Saate poliisi osta ette, näiteks kehtivusajaga pool aastat. Kontoris peate esitama ainult lepingunumbri, selle abil leiab ametnik süsteemist kindlustusega seotud andmed.
- Volikiri, kui taotlete lühiajalisi numbrimärke kellegi teise nimel (enamikul juhtudel ei ole vaja kasutada ametlikke vorme ega sellist dokumenti notariaalselt kinnitada).
- Saksa isikutunnistus (sisaldab elukoha andmeid) või Eesti isikutunnistus. Alternatiivina pass koos elukohatunnistusega, mis on saadud vastavast munitsipaalametist. Sellise tunnistuse saab esitada keegi teine, näiteks autot müüv vahendaja. Mõnikord on vaja ainult isikutunnistust, kuid ametnik võib nõuda ka juhiluba. Juhiluba näitab isiku aadressi, samas kui alates 2019. aastast välja antud uued ID-d enam sellist teavet ei sisalda.
Auto Saksamaalt: Saksamaal registreeritud auto ostmine
Saksamaa populaarsed kuulutuste veebisaidid (Mobile.de või Autoscout.de) võivad sisaldada füüsiliste isikute reklaame („Privatanbieter“). Need on inimesed, kes on otsustanud oma autot müüa isiklikult (ja mitte kasutatud autode müüja või muu vahendaja kaudu). Seetõttu võite sattuda olukorda, mis on Saksamaal väga ebatavaline – auto on selle müümise päeval endiselt püsivalt registreeritud. Sel juhul on teil pärast ostu kaks võimalust:
- Kui saate müüjalt kõik dokumendid koos kehtiva registreerimistunnistusega, siis saate selle „kohaliku numbrimärgiga“ koju sõita.
- Lähete koos müüjaga mootorsõidukite osakonda, kus auto kõigepealt registrist eemaldatakse ja seejärel ajutiselt teie nimele registreeritakse. Esimesel juhul peate auto hiljem Saksamaa registrist eemaldama, mis võib juba Eestis oleva sõiduki puhul olla väga keeruline. Saksamaal registreeritud sõidukit ei ole võimalik Eestis registreerida. Kõigepealt tuleb sõiduk Saksamaa registrist eemaldada. Teoreetiliselt on võimalik sõidukit sel viisil registreerida, kuid valdav osa teenindustest keeldub seda tegemast. Ainult mõned teenindused võtavad vastu autode numbrimärke, et ametnik saaks need Saksamaale tagasi saata. Kui kõik muu ebaõnnestub ning ametnikud ei saa teid aidata, siis tuleb kogu protseduur läbi viia Saksamaa konsulaadi kaudu, mis on kallis ja aeganõudev. Seetõttu pole Saksamaal alaliselt registreeritud autode Eestisse importimine levinud, kuigi see on võimalik. Võimalik on kasutada ka vahendaja teenuseid.
Võite auto isiklikult registrist eemaldada, kuid peate seda tegema kohe pärast Saksamaalt auto ostmist.
Auto registrist eemaldamine Saksamaal – toimingud samm-sammult
Saksamaal korraldab autode registreerimist iga omavalitsus individuaalselt. Konkreetsed protseduurid ning tasud võivad liidumaade lõikes erineda ja see erinevus võib olla suur.
- Sõiduki registreerimisdokumentide 1. osa ja 2. osa ehk “väike brief” ja “suur brief”.
- Valikuline – Tehnilise kontrolli tunnistus (registreerimise tempel – kehtib alati kuni kuu lõpuni, samuti teenindusjaama kinnitus, näiteks DEKRA, TUV), kui tahate koju sõita punaste või kollaste numbrimärkidega.
- Kui olete sõiduki ostnud eraisikult, siis peate registreerimisel esitama ka konkreetse liidumaa territooriumil sõlmitud müügilepingu.
- Isikutunnistus (sisaldab elukoha andmeid) või pass koos elukohatunnistusega, mis on saadud vastavast munitsipaalametist. Sellise tunnistuse saab esitada keegi teine, näiteks autot müüv vahendaja. Mõnikord on vaja ainult isikutunnistust, kuid ametnik võib nõuda ka juhiluba, mis sisaldab aadressi, kuna alates 2019. aastast välja antud uued isikutunnistused sellist teavet enam ei sisalda.
Praktiline teave Saksamaalt pärit auto kohta
Kindlustus pole ainus asi, mille eest saame hoolt kanda distantsilt. Mõnes Saksamaa linnas on ka numbrimärgi taotlust võimalik esitada veebis (https://zulassungsstelle.de /https://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-zulassungsstelle). Soovitame kasutada Google’i otsingumootorit ja sisestada linna nimi + Zullasungstelle, mis hõlbustab avamisaegade leidmist. Juhul, kui ostate auto laupäeval või pärastlõunal, saate sõiduki registrist eemaldada mõne teise liidumaa kontoris, mis on avatud.
Vajadusel saadab Saksamaa politsei potentsiaalsed trahvid Saksamaa aadressile. Suurlinnade kasutatud autode edasimüüjad saavad lisatasu eest hõlpsalt pakkuda vastavat Saksamaa aadressi. Lisaks võib vahendaja kogu protseduuri ostja eest ära teha. Teatud liidumaades, näiteks Saksimaal või Baieris, pole residentsust vaja, kuid Berliinis on see kohustuslik. Juhul, kui Saksamaa residentsust ei nõuta, on kontorisse vaja kaasa võtta ainult isikutunnistus.
Saksamaalt pärit auto ostmisega seotud tasud
Sellised kulud võivad erineda sõltuvalt liiduriigist, kust auto pärit on.
Hinnad varieeruvad ja sõltuvad muu hulgas linna populatsioonist ning konkurentsist erinevate kindlustusfirmade ja numbrimärkide tootmisele spetsialiseerunud ettevõtete vahel. Maanteeameti esinduste läheduses asuvad kioskid pakuvad tavaliselt pakette (kindlustus + numbrimärgid). Berliinis, kus asub Jüterboger Straße, saab selliseid paketti osta vaid 50 euro eest (+ 13 euro kontoris sõiduki ajutise registreerimist eest). Mida rohkem selliseid kioske esinduse naabruses on, seda paremad on hinnad. Nende omanikud pakuvad isklikult oma teenuseid kontorisse sisenevatele või sealt lahkuvatele inimestele. Väiksemates linnades, kus monopoli hoiab ainult üks selline kiosk, võib paketi hind olla rohkem kui 125–130 eurot. Hind võib tõusta ka siis, kui otsustate osta vaid osa paketist ja kindlustuslepingu sõlmida veebis (sest see on odavam). Kusjuures numbrimärgid, mis valmistatakse kohapeal, tuleb nagunii kioskist osta. Sellisel juhul peate numbrimärkide eest maksma 25 euro asemel (paketis) näiteks 45 eurot.
Kollaste numbrimärkide hankimise kulud
Kollaste numbrimärkide hankimisel peate olema valmis järgmisteks kuludeks. Need koosnevad numbrimärkide hinnast, kindlustus- ja haldustasudest. Allpool esitatud kulud on hinnangulised summad:
- Numbrimärgid – 16, 22, 36 või isegi 45 eurot.
- Kindlustus viieks päevaks – otse numbrimärkide väljastamise kohas 75 eurot, veebis 35 eurot.
- Haldustasud – 13 eurot.
- Tehniline ülevaatus (valikuline) – alates 56 eurost, lisaks 14–26 eurot esimese ülevaatuse käigus leitud puuduste kõrvaldamiseks.
- Roheline kaart – 5 eurot.
Kokku: 70–110 eurot või 126–192 eurot, kui peate läbima tehnoülevaatuse.
Saksa ajutiste numbrimärkide tüübid
Saksamaa autodel mitut tüüpi ajutisi numbrimärke. Kui olete huvitatud auto ostmisest Saksamaalt, võite näha kolme tüüpi numbrimärke.
Kahte tüüpi numbrimärgid ekspordiks (ühekordseks kasutamiseks, määratud konkreetsele autole):
- “Kollased numbrimärgid” ehk “Kurzzeitkennzeichen” (lühiajaline – 1, 3, 5 päeva) – valge taust, mustad tähed, paremal kollane triip, sellest ka nimi “kollased numbrimärgid”. Seda tüüpi numbrimärgid on kõige tavalisemad.
- “Punased numbrimärgid” ehk “Zollkennzeichen” (Ausfuhrkennzeichen – 15, 30 päeva või isegi aasta) – valge taust, mustad tähed, paremal on punane triip koos aegumiskuupäevaga. Neid kasutatakse pikema kindlustusperioodi puhul või kui auto eksportimiseks väljaspoole ELi kulub rohkem kui 5 päeva
Eraldi numbrimärgid proovisõitudeks (mitmekordseks kasutamiseks erinevatel sõidukitel)
- Rote Kennzeichen (“Handlerkennzeichen”) – proovisõiduks mõeldud mitmekordselt kasutatavad numbrimärgid, mis väljastatakse konkreetsele esindusele/müügiplatsile/ müügiesindajale. Neid iseloomustab valge taust, punased tähed ja sinine triip vasakul.
Hoiatus! Eestis on võimalik osta aegunud “kollaste numbrimärkidega” ringi sõitvaid autosid. Tegemist on potentsiaalselt väga ohtliku olukorraga, kuna taoline auto pole kindlustatud ega tohiks üldse liikluses olla. Kõige loovamad müüjad panevad raha kokkuhoidmiseks autole veebist ostetud kollektor numbrimärgid. Taolisi numbrimärke ei saa kasutada auto registreerimiseks Eestis. Seepärast tuleb enne Saksamaalt sõiduki ostmist kontrollida numbrimärkide seaduslikkust ja nende kehtivusaega.
Olge “saksa tüüpi” lepingute suhtes ettevaatlik.
Numbrimärgid pole ainus element, millele Saksamaalt autot ostes tähelepanu pöörata. Väga tavaline on olukord, kus Saksamaal registreeritud autosid müüakse Eestis ilma seadusliku müügilepinguta, kasutades nn “saksa taktikat”. Lisateavet saate väljaandest “Kasutatud autode ostmine pole enam rulett”. Sellises lepingus on müüja andmed kopeeritud „suurest brief’ist“ (sõidukikaart, mis sisaldab muu seas viimase omaniku andmeid). Sellisel toimingul võivad ostja jaoks olla tõsised tagajärjed, näiteks võidakse sõiduk registrist eemaldada. Taoliste lepingute eesmärk on hallil alal tegutsevate müüjate maksude alandamine.
Kuidas Saksamaalt autot importida? Kuidas saab autoDNA aidata?
autoDNA on juhtiv Euroopa ja USA kasutatud sõidukite ajalugu kajastavate aruannete pakkuja. Enne sõiduki ostmist on mõistlik VIN-koodi kontrollida miljardite kirjetega autoDNA andmebaasi kaudu. Nii saate vältida aeganõudvat ja kallist reisi. Lihtsalt sisestage 17-kohaline VIN-kood autoDNA veebisaidile ja te näete sõiduki kasutusajalugu. See aitab vältida defektse auto ostmist.
Kas teile meeldis see artikkel? Kas soovite oma kommentaarides midagi küsida? Jagage julgelt oma tagasisidet ja kommenteerige artikli allosas. Ja pidage meeles – alati enne auto, mootorratta või isegi haagise ostmist – kontrollige autoDNA-ga VIN-koodi alusel sõiduki ajalugu. VIN-koodi kontroll on üks olulisemaid asju, mida teha enne kasutatud sõiduki ostuotsust. Tänu sellele aitab autoDNA teil teha teadlikke otsuseid.
Loe veel:
- Kas musta värvi autod toovad halba õnne?
- Auto mudeliaasta vs auto tootmisaasta
- Kasutatud auto ostmine Leedust