
Auto mudeliaasta vs auto tootmisaasta
Uute ja kasutatud autode kuulutused võivad mõnikord sisaldada mõistet “mudeliaasta”. Mida see tähendab? Ning kuidas see erineb “tootmisaastast”?
2022 aastal 2021
Juhul, kui leiate 2021. aasta teises pooles teatud marki autode kataloogist 2022. mudeliaasta autosid, pole tegemist trükiveaga. Mudeliaasta võib valmistamise aastast veidike eespool olla. Auto mudeliaasta võib olla 2021, kuigi see toodeti 2020. aasta teises pooles. Kuni selle aasta juuni lõpuni valmistatud sõidukid liigitatakse 2021. aasta mudeliteks, kuid alates juulist võidakse neid tegelikult müüa 2022. aasta mudelitena.
Juhised sõidukite registreerimiseks
Vastavalt sõidukite registreerimise juhendile tuleb väljale „TOOTMISE AASTA“ sisestada tootja poolt määratud kalendriaasta, mil sõiduk valmis.
Turundusmaterjalides kasutatakse mudeliaastat täpsustavaid kuupäevi
Need numbrid ei varja tingimata ühtegi auto olulist muudatust. See tuleneb uute autode turule toomise tsüklist ja nende elueast – tavaliselt tuuakse iga 4-5 aasta tagant turule konkreetse sõiduki uus põlvkond ning selle perioodi keskpunktis tegeletakse turul oleva mudeli iluvigade parandamisega. Sellele reeglile leidub erandeid, näiteks esimese põlvkonna Volvo XC90, mida toodeti 2002. aastast kuni 2014. aastani. Seevastu praeguse põlvkonna Mazda 6 mudelit on toodetud alates 2012. aastast ning 9 aasta jooksul on auto läbinud juba kolm iluravi. Sel juhul võivad erinevused 2013. ja 2014. aasta mudelite vahel olla peaaegu märkamatud, kuid ajavahemikus 2015–2020 võivad need olla üsna suured (nt interjööri parem helipidavus).
USA, Euroopa – milliseid kuupäevi eelistatakse?
Mudeliaasta märgistust kasutatakse Põhja-Ameerika turul laialdaselt ning asjad on jõudnud sinnamaani, et oksjonipakkumistel võib tootmisaasta asemel näha mudeliaasta kleebist. Enamikus Euroopa Liidu liikmesriikides on turul kõige enam kasutatav esmase registreerimine kuupäev, samas kui Eestis pannakse tohutut rõhku tootmisaastale. Viimati mainitu võib esmase registreerimise kuupäevast erineda vähemalt mõne kuu võrra. Eriti puudutab see Aasias toodetud mudeleid, mis saabuvad Euroopasse mõnekuuse hilinemisega. See tuleneb meretranspordist ja registreerimisega seotud protseduuridest. Mõnikord juhtub ka seda, et edasimüüjad registreerivad autod oma nimele (eriti aasta lõpus, et täita peakorteri kehtestatud müügikvoote), ning müüvad auto kliendile hiljem.
autoDNA on juhtiv sõidukite ajaloo veebipõhise kontrollimise teenuste pakkuja. VIN-koodi põhjal saate autoDNA-ga enne ostu sooritamist kontrollida sõiduki ajalugu. Paljudel juhtudel võib VIN-koodi kontrollimine ära hoida soovimatute lisakulude tekkimise, mis on seotud tundmatu minevikuga sõiduki ostmisega.
VIN-number ütleb teile tõtt
Täpset tootmiskuupäeva saab näha VIN-numbri abil ja see võib erineda registreerimisdokumendis märgitust, kui auto on varem registreeritud muus riigis kui Eesti. Autoregistri andmebaasis olevate andmete kvaliteet on viimastel aastatel märkimisväärselt paranenud, kuid siiski on seal autosid, mida pole väga täpselt kirjeldatud. Sellele ei aita kindlasti kaasa dokumentide rohkus, mille põhjal Eestis autosid registreeritakse. Igasuguste kahtluste kõrvaldamiseks on sõiduki ajalooga tutvumine alati hea mõte. Tootmiskuupäeva puudutavaid andmeid saate näha autoDNA teenuse abil.
Kas teile meeldis see artikkel? Kas soovite oma kommentaarides midagi küsida? Jagage julgelt oma tagasisidet ja kommenteerige artikli allosas. Ja pidage meeles – alati enne auto, mootorratta või isegi haagise ostmist – kontrollige autoDNA-ga VIN-koodi alusel sõiduki ajalugu. VIN-koodi kontroll on üks olulisemaid asju, mida teha enne kasutatud sõiduki ostuotsust. Tänu sellele aitab autoDNA teil teha teadlikke otsuseid.
Loe veel:
- Kasutatud auto ostmine pole enam rulett
- Kasutatud auto ostmine Leedust
- Pigista autot nagu sidrunit ja siis müü see edasi