
Selliselt tõmmatakse teid haneks reklaamiportaalides. Ärge laske end petta!
Võrreldes teiste Lääne-Euroopa riikidega teenivad eestlased keskmisel tasemel palka ning seetõttu on päris loomulik, et nad otsivad võimalusi oma raha säästmiseks. Samas ei rahuldu ka meie ükskõik milliste turul olevate pakkumistega, vaid otsime ikka järjest parema kvaliteediga kaupu. See kehtib ka autode kohta. Tihti kasutavad seda olukorda ära välismaised petturid, kes pakuvad nii Eesti kui ka välismaistes reklaamiportaalides välisriikidest pärit autosid väga soodsa hinnaga. Tihti juhtub aga nii, et sellised autod tegelikult ei eksisteerigi ning seetõttu ei jõua need kunagi ka ostjani!
Milline on petuskeem?
Alguses paneb suli üles kuulutuse populaarsesse portaali. Ta pakub müügiks pilkupüüdvat autot, näiteks Audi A6 või VW Passat, kusjuures väga hea hinnaga, tihtipeale isegi kuni 35% või 50% selliste mudelite keskmisest turuhinnast odavamalt. Selline kuulutus tekitab portaali kasutajates kohest huvi, sest konkreetseid pakkumisi otsides sorteerivad paljud meist kuulutusi madalama hinna järgi. Kuulutuses võib näha ilusaid pilte autost, kuid mõnikord puudub auto detailne kirjeldus. Probleem võib tekkida hetkel, mil soovite müüjaga ühendust võtta. Kuulutuses toodud telefoninumber kas ei toimi või on valesti koostatud. Ainuke võimalus müüjaga kontakteerumiseks on teha seda e-posti teel ning sel viisil kaasame me end ohtlikku mängu, kus mängureegleid dikteerib pettur.
autoDNA on juhtiv sõidukite ajaloo veebipõhise kontrollimise teenuste pakkuja. VIN-koodi põhjal saate autoDNA-ga enne ostu sooritamist kontrollida sõiduki ajalugu. Paljudel juhtudel võib VIN-koodi kontrollimine ära hoida soovimatute lisakulude tekkimise, mis on seotud tundmatu minevikuga sõiduki ostmisega.
Ebaaus automüüja vastab rõõmuga teie küsimustele. Miks on auto hind nii madal? Muidugi sellepärast, et tal on vaja auto kiirelt müüa, sest on tekkinud äkiline rahavajadus. Müüja kirjutab, et tal on varasemast ajast kahjuks negatiivne kogemus, sest hiljuti olevat keegi ostja tehingust viimasel hetkel loobunud ja müüja ise olevat olnud sunnitud katma transpordikulud ning seetõttu palub ta nüüd teil teha esimene sissemakse auto Eestisse transportimise kulude katteks. Otse loomulikult mitte tema enda isiklikule pangakontole, vaid transpordiettevõtte pangakontole, kes hoolitseb sõiduki ostjani toimetamise eest. Siiani tundub, et kõik toimib hästi. Tundub ju üsna usutav, et kellelgi on tekkinud äkiline rahavajadus ja seetõttu müüakse auto odavama hinnaga. Loogilisena mõjub ka müüja palve transpordikulude katmise osas. Samuti tundub, et paarsada transpordile kulutatavat eurot on tühiasi võrreldes kokkuhoiuga, mille saavutatate endale nii soodsalt oma unistuste autot soetades.
Tegelikult peitub probleem asjaolus, et transpordiettevõtet, kellele peame maksma auto Eestisse transportimise eest, ei ole üldse olemas ja lõpptulemusena kanname me oma raha üle petturi kontole. Teeme ülekande ja pärast seda müüja kaob. Mine siis pärast tuult püüdma! Pärast seda kaob internetist ka transpordiettevõtte koduleht ning konto, millele te raha kandsite, osutub avatuks fiktiivsete andmete alusel, internetis olnud algse müügikuulutuse eest aga on tasutud ettemaksukaardilt saadetud lühisõnumi (SMS) abil. Kaart ise ei ole aga enam aktiivne. Nii jääme me lõpuks ilma nii rahast kui ka autost, pettur aga töötab rahulikult edasi, pannes üles üha uusi kuulutusi ja luues uusi transpordifirmade kodulehti.
Millele tuleb sellistes olukordades tähelepanu pöörata?
On mõned asjaolud, millele selliste müügikuulutuste puhul tuleb pöörata erilist tähelepanu.
1. Turuhinnast tunduvalt madalam hind. Mõelge loogiliselt. Kui raske peab olema rahaline seis, et müüa 10 tuhat eurot väärt auto maha 5 tuhande eest. See on täiesti mõttetu! Sel juhul kaotaks müüja 5 tuhat eurot. Kui meil oleks kiiresti raha vaja, paneksime me ju kuulutusse auto hinnaks 9 või näiteks 8 tuhat eurot, mitte aga poolt turuväärtusest. Isegi juhul kui keegi sooviks oma autot tõesti müüa turuväärtusest poole odavamalt, miks peaks ta auto just nimelt Eestisse müüma, sest kindlasti leiduks ju ka tema oma kodumaal keegi, kes sooviks osta sellist autot nii soodsa hinnaga.
2. Müüjal ei ole ei kodust lauatelefoni ega aadressi. Mõningatel juhtudel on isegi kuulutuses näidatud suurepärase autovaliku ja müügil olevate autode kohta kajastatud informatsiooni sisaldavad autode müügiplatsid välja mõeldud.
3. Välismaises domeenis loodud e-posti aadress või ainukese kontakteerumisvõimalusena näidatud kontaktivorm kodulehel.
4. Konarlik eesti keel. Välismaised petturid tavaliselt eesti keelt ei valda ning kasutavad internetis saadaolevaid tõlkeprogramme. Tulemus ei ole just parimate killast.
5. Fotod, mis ei lange kokku kuulutuses kirjutatuga, näiteks müüja koduriigist erineva riigi riiklikke numbrimärke kandev auto.
Ärge unustage, et petturid täiustavad oma meetodeid iga päev. Nii näiteks võivad nad üles panna ka perfektses eesti keeles oleva kuulutuse või ka näidata selles oma telefoninumbrit. Petmisviise on väga palju. Üsna populaarne on näiteks jutustus sellest, et esialgselt soetas konkreetse auto välismaalane, kes sel ajal seoses töökohustuste täitmisega Eestis viibis. Selliselt üritab pettur meile selgitada, miks ta just nimelt meie riigist ostjat otsib.
Mitte miski ei taga meile 100%-st kaitset petturite eest, kuid terve mõistus ütleb teile kindlasti, et osta 8 või 10 tuhande euro eest auto, mida te isegi näinud ei ole, on lootusetu idee ning seda mitte ainult petturluse ohvriks langemise ohu tõttu, vaid ka seetõttu, et selline sõiduk võib olla täielikult mahakantavas seisundis või võib ka endas varjata peidetud vigu, mis teevad niisuguse auto pärastise liikluses kasutamise ohtlikuks. Samuti võivad hilisemad remondikulud osutuda oluliselt suuremateks teie poolt loodetud säästust, mille “suurepärast võimalust kasutades” saavutasite.
Kas teile meeldis see artikkel? Kas soovite oma kommentaarides midagi küsida? Jagage julgelt oma tagasisidet ja kommenteerige artikli allosas. Ja pidage meeles – alati enne auto, mootorratta või isegi haagise ostmist – kontrollige autoDNA-ga VIN-koodi alusel sõiduki ajalugu. VIN-koodi kontroll on üks olulisemaid asju, mida teha enne kasutatud sõiduki ostuotsust. Tänu sellele aitab autoDNA teil teha teadlikke otsuseid.