Auto ostjale
hubriid-aku

Hübriidautod. Aku taastamine ja vahetamine

Lisas 21 jaanuar 2020

Hübriidakuga sõidukid on leidnud tee Eesti turule ning nad kavatsevad siia ka jääda. Taolised akud on oma töökindlust juba tõestanud, seda kinnitavad nii tootjate poolt kogutud andmed kui kasutajate tagasiside. Sellest hoolimata ei kesta miski igavesti ning iga hübriidauto omanik peab varem või hiljem tegelema aku asendamise või taastamisega.

Kas asendamine on jätkusuutlik lahendus? Kas akut on võimalik taastada ja kui jah, siis kui palju see maksab? Kas leidub autosid, mille akurikked on eriti kulukad? Kas kasutatud hübriidauto ostmisel on võimalik vähendada tõenäosust, et akuelemendid on kahjustatud? Jätkake artikli lugemist, kallis lugeja.

Hübriidautod. Kas aku vahetamine on mõttekas?

Alustuseks, kas hübriidauto puhul on mõistlik töökõlbmatu aku lihtsalt välja vahetada? See võib tunduda täiesti mõistlik variant, arvestades kasutatud akude hindu, mis veebist ostes algavad umbes 500st eurost. Probleem on selles, et akude eluiga mõjutavad suuresti nende passiivsed perioodid. Paigal seismine on palju kahjulikum kui üleliigne kasutamine. Mida kauem aku pärast eemaldamist seisab, seda suurem on oht, et aku tehasemaht väheneb pöördumatult. Pikema “puhkuse” korral võib see jäädavalt kaotada kuni poole oma algsest mahutavusest. Veelgi enam, paljudel kasutatud akude müüjatel pole aimugi, milline on nende poolt müüdavate akuelementide seisukord. Nad avalikustavad ainult auto läbisõidu, mis ei pruugi vähimalgi määral peegeldada energiat salvestavate elementide töökindlust. Edasimüüjad pakuvad tavaliselt mootori käivitamise garantiid, kuid arvestades kõrgeid paigalduskulusid (keskmiselt 100 eurot) ning kehva töökindlust (aku võib tõrkuda vaid kuu aega pärast paigaldamist), on see rohkem müügitaktika kui tegelik garantii. Ehk on siis parem valida uus otse tehasest saabunud aku? Siinkohal on paljude jaoks tõkkeks kõrge ostuhind, mis on umbes 1800–3500 eurot.

Hübriidautod. Akuelementide regenereerimine

Õnneks leidub hübriidautode omanike jaoks üks mõistlik alternatiiv, mis on kasutuskõlbmatute akude taastamine spetsiaalsetes töökodades. Nagu saime teada Varssavis asuvast JD Serwisest, sõltub aku taastamise protsess auto margist ja mudelist. Peaaegu kõiki elemente on võimalik parandada, kuid teatud juhtudel on teenuse hind lihtsalt väga kõrge. Taastamine on kallis luksusautode puhul ning üllataval kombel on nende akud ka suhteliselt lühikese elueaga.

elektri-bmw

JD Serwise spetsialistid toovad näiteks sellised hübriidid nagu BMW 7 F01, Mercedes S400 W221 ja E300 W212, mille elementide taastamine on olnud väga kulukas. Konkreetsete mudelite puhul peame valmistuma keskmiselt 2300 euroseks väljaminekuks. Vastupidavad, kuid raskesti parandatavad on Lexus LS600h akud. Kahe äärmuse vahele jäävad sellised mudelid nagu Toyota Highlander ja Lexus RX 400h. Lühikese elueaga ja üsna kulukad on Honda Civic IMA-sse paigaldatud akud. Kõige mugavam on regenereerida Toyota ja Lexuse populaarseimaid mudeleid. Huvitav on see, et nende mudelite akusid iseloomustab ka kõrge töökindlus.

Kui rääkida Priusest (2. ja 3. põlvkond) ja Aurisest (1. ja 2. põlvkond), siis JD Serwise hinnakirjas on tööjõukulud 236 eurot. Iga elemendi vahetamine maksab 35 eurot ning eespool nimetatud mudelites on neid kokku 28. Seetõttu sõltub remondi hind asendatud elementide arvust. Mõnikord on aku täieliku funktsionaalsuse taastamiseks vaja asendada vaid üks igast neljast elemendist, mõnikord pooled neist ja vahel tuleb välja vahetada kõik elemendid. Keskmiselt jääb taastamise hind vahemikku 590-700 eurot. Tavaliselt antakse remondile üheaastane garantii ilma läbisõidupiiranguta. Üks populaarsemaid hübriide Eesti turul on Honda Civic IMA. Konkreetse mudeli puhul on tööjõukulu samuti ligi 230 eurot ning iga asendatud element maksab 95 eurot. Civic IMA aku koosneb 7-11 elemendist, olenevalt mudeli põlvkonnast.

Hübriidautod. Kasutatud auto ostmine

Me teame, et kasutatud aku ostmisega kaasneb alati oht, et seade ei ole enam töökõlblik. Milline on risk kasutatud hübriidauto ostmisel?

elektri-smart

Risk on üsna sarnane. Ebaausad müüjad saavad kahjustusi varjata lisaaku (12 V) lahtiühendamise abil. Süsteemi taaskäivitamisel kaob märguanne “kontrolli hübriidsüsteemi”, mis ilmub uuesti pärast 200 – 300 km läbimist. Kuidas seda vältida? Aku seisukorda aitab hinnata diagnostilise arvuti ühendamine süsteemi ning proovisõit kvalifitseeritud mehaaniku juuresolekul. Diagnostika hind on umbes 30 eurot. See pole kallis, arvestades võimalikke remondikulusid, mis võivad ulatuda tuhandetesse.

Hübriidautod. Järeldus

Kokkuvõtteks võib öelda, et veel hiljuti tähendas hübriidsüsteemi hoiatustule süttimine autoomaniku jaoks suurt väljaminekut. Uute akude hinnad volitatud teenindusjaamades on endiselt heidutavad, kuid Eestis leidub juba mitu ettevõtet, mis tegelevad kahjustatud akude ja hübriidsüsteemide professionaalse remondiga. Nad teevad seda tõhusalt ja kiiresti, kasutades testitud elemente, ning üldjuhul antakse töödele läbisõidupiiranguta garantii. Seetõttu pole tarvis loota vahendajatelt pärit kasutatud akudele, välja arvatud juhul, kui need on professionaalselt taastatud.

Kasutatud hübriidauto ostmisel peate kindlasti külastama spetsiaalset teenindusjaama, kus on võimalik kontrollida konkreetse süsteemi seisukorda. Nagu tavaliselt, lõpetame ka selle artikli paari hoiatussõnaga. Hübriidautosid peetakse hooldusvabaks ning suures osas vastab see tõele. Siiski peaksite meeles pidama kahte tähtsat ülesannet, mis sageli tähelepanuta jäetakse. Esimene neist on akusüsteemi jahutava õhufiltri asendamine või puhastamine. Filtri ummistumine põhjustab süsteemi ülekuumenemist, mis võib akut teatud määral kahjustada. Teiseks, jahutussüsteemi tuleb regulaarselt kontrollida. Jahutussüsteemi elemendid on väga vastupidavad, kuid ülekuumenemisel need lagunevad ning selle tagajärjed on tõsised. Need kaks lihtsat tööd ja auto korrapärane kasutamine aitavad akul töötada tõrgeteta ning pikendavad selle eluiga.

Loe veel:

Summad kommentaare: 0

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.