Blogi
Milline peaks olema turvaline sõiduk?

Turvaline Auto – sõiduki kõige olulisem turvavarustus

Lisas 16 jaanuar 2018

Kõik meist tahavad omada turvalist autot. Peale kõige muu on meie, meie lähedaste ja tuttavate tervis ja turvalisus hindamatu vara. Suured autotootjad parandavad oma tehnikat ja varustust pidevalt, et sõitmine oleks alati turvaline. Ainult üks tootja ei suuda suurt ära teha, kuid kui paned tähele siis hetkel käib suur võidujooks kõigi tootjate vahel , et just nemad oleks parimad. Seega, viskame pilgu peale sellele, mida on inseneridel meile pakkuda.

Turvalises autos on palju rohkem, kui ihtsalt kõige uuem elektroonika.

Kui me räägime turvalisest autost, siis esimese asjana mõtled viimaste (ja kõige kallimate) tehnoloogia saavutuste peale.

Siiski, põhilised seadmed ei ole muutunud aastate jooksul. Kõige esimene neist, tugev ja vastupidav sõiduki alusvanker.

Tugev alusvanker on esmatähtis, näiteks avarii olukorras.

Mõned auto struktuurosad, peaksid olema sama vastupidavad nagu tankis, teised aga peaksid suutma turvlisuse eesmärgil liikuda. Näiteks, avarii korral peaks mootor “hüppama” kõrvalistuja alla, samas kui pedaalid peaksid liikuma just auto nina suunas, mitte juhi jalgade poole.

Samas, kindel alusvanker ei peaks meid ainult kaitsma avarii olukorras, vaid ka suutma langetada avarii riski. Kere puhul võiks olla kõige olulisemad : suured aknad, külje peeglid ja kitsad tugipiilarid., mis annavad Meile sõites hea nähtavuse. Teine tähtis element on korralikud nupud, mis kontrollivad raadiot, kliima seadet ja teisi komponente, kuna sõites peaksid Sa keskenduma ainult sõitmisele, mitte nuppude otsimisele.

Turvaline auto on kindlasti ka see sõiduk, millel on piisavalt palju turvapatju.

Rusika reegel pole aastate vältel muutunud. Mida rohkem turvapatju, seda parem. See on ka põhjus, miks Me ei peaks vaatama ainult traditsioonilisi esimesi turvapatju auto turvavarustuse nimekirjas. Me peaksime vaatama näiteks külg turvpatjade olemasolu, mis kaitsevad pead ja kaela, külg kokkupõrke hetkel, samuti tasuks vaadata turvapatju mis kaitsevad avarii olukorras puusasid, jalgu ja põlvi. Kindlasti on ka hea idee jälgida turvapatju, mis on mõeldud jalkäiate tarbeks, et minimaliseerida löögi tagajärgi.

Praeguse aja turvalisel autol on ABS või selle paremad edasi arendused. Abs ülesanne on külglibisemisse sattudes, või pidurdus olukorras auto üle kontrolli omaval juhil aidata pidurdus teekonda lühendada. Sõidukit stabiilsena aga hoiab ESP ehk stabiilsus kontroll.

 See on kõik standard turvlisuse kohapealt. Me ei peaks ootama turvalisust ainult uutelt, vaid ka kasutatud autodelt. Mida aga ootame uuelt sõidukilt? Noh, lisavarustuse nimekiri on ju tohutult pikk!

Turvalisel autol on need süsteemid

  • Püsikiiruse hoidja, muudab maanteel sõidu turvalisemaks. Püsikiiruse hoidaja peaks valima sobiva kiiruse ning hoidma ka eessõitjaga pikivahet. Püsikiiruse hoidja on parim koos sõiduraja hoidjaga, mis laseb sul pikal maanteesõidul vabamalt olla, kuna sõiduk suudab võtta kurvi ilma meie abita.

Aga sõidukit juhtides ei tohiks meie tähelepanu häiritud olla, uuematel autodel on olemas süsteem, mis suudab tuvastada väsimuse ja keskendumise languse. Kui olukord nõuab, siis saadab sõiduk juhile heli ja valgus märguandeid. See süsteem on maanteesõidul üks tänuväärsemaid. Otseloomulikult kõige suurem maiuspala on sõitmine linna liikluses. See on koht kus autotootjad särvad. Ja Sa pead tunnistama, siiani teevad nad väga head tööd.

Pidurdamine ja Parkimine

Kasvav standard uute autode puhul on automaatne pidurdussüsteem, mis tihtipeale on põimitud ohu tunnetus anduritega.

Kui me ei pane tähele et eessõitja pidurdas, siis Meie auto suudab omakäeliselt pidurit vajutada. Sama juhtub ka olukorras kui järsult ilmub teele loom või jalakäia. Automaatne pidurdussüsteem on loodud ka tihedas liikluses sõiduki juhti abistama. Sellise süsteemiga sõiduk suudab mootori välja suretada ja käivitada, ummikus olles, ja seda iseseisvalt.

Teine hea lisa mis vähendab kergemaid plekimõlkimisi on parkimisandurid.

Uutel autodel on üha rohkem kombeks ka ennast ise ära parkida. Parkimiskohalt lahkudes aga, pole meil ainult keskkonsoolis kuvatud tagurdus kaamera vaid 360 kraadine vaade ümber sõiduki. See aitab meil tajuda igat auto nurka, antud olukorras.

Turvalisel autol on samuti olemas automaat tulede režiim.

See süsteem lülitab end ise sõidu ajal lähituledelt – kaugtuledele. Samuti kuvatakse teeäärde väike lisatuli, mis aitab meil märgata jalakäijaid ja loomi õigel hetkel.

Veel üks uudne lahendus on info tabloo.

Infot ei kuvata enam keskkonsoolis vaid juhi ette esiklaasile. See aitab koguaeg jälgida teed ning samas hoida silma peal kogu vajalikul infol.

Tuleviku turvaline Auto

Turvavarustuste nimekirju lugedes tekib tunne, et kõik on juba ju olemas, aga ei. Palju on veel seadmeid mis nõuavad väljatöötamist, näiteks:

  • Alkomeeter, mis on ühendatud süütelukuga, ning ei lase autot käivitada kui väljahingatavas õhus on alkoholi.
  • Usaldusväärne süsteem, mis laseks automaatselt hädaolukorras sõidukil hädaabisse helistada. Selle süsteemi esmaaretus peaks hakkama jõudma Euroopa autodesse 2018 märtsis.
  • V2X süsteem, mis annaks võimaluse autodel ja tee infrastruktuuril omavahel suhelda. See tähendab seda, et näiteks valgusfoor annab Meile teada, millal tuli roheliseks läheb. Samalajal aga annavad sõidukid üksteisele märku teeoludest ning äkkpidurdustest, mis võivad kaasa tuua ootamatuid olukordi teel olles.

Muidugi päeva lõpus ootame me kõik isesõitvaid autosid, kus saad olla vaid kõrvalistuja ja tehisintellekt võtab auto üle kontrolli. Isesõitvate autode masstootmiseni on jäänud mõnikümmend aastat või isegi ainult veel 1 põlvkond.

 

Summad kommentaare: 0

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.