autoDNA soovitab
Liiklusõnnetus - kuidas on võimalik kannatanuid aidata?

Liiklusõnnetus – kuidas on võimalik kannatanuid aidata?

7 detsember 2017

Kui liikluses juhtunud õnnetus mõjutab ainult sõidukeid, on tegemist lihtsa plekimõlkimisega. Olukord on palju tõsisem juhul, kui avariis on viga saanud ka inimesed. Iga juht peaks teadma, mida sellises olukorras teha. Traagilises situatsioonis võib teadlik ja kiire tegutsemine päästa kellegi elu või tervise.

 Ma nägin pealt liiklusõnnetust – mida teha?

Loomulikult ei tohi Te olukorda ignoreerida ja minema sõita. Esiteks, Teid on võimalik kannatanu abita jätmise eest kriminaalvastutusele võtta, mis võib lõppeda kuni kolmeaastase vangistusega. Teiseks, vigastatud inimeste jaoks väga olulised esimesed 4 minutit pärast õnnetust. Mida kiiremini ohvrile abi antakse, seda suurem on tema ellujäämisvõimalus. Kolmandaks, kohelge teisi nii nagu soovite, et Teid koheldakse. Kui ootate abi võõrastelt, peaksite ka ise teisi hädaolukorras abistama.

Seega, kui näete liiklusõnnetust, peatuga ja püüdke aidata. Esimene võtmetegur on Teie enda sõiduki asukoht. Parkige auto sellisel viisil, et see eraldab avariilised sõidukid üldisest liiklusvoolust. Rakendage käsipidur ning lülitage sisse ohutuled ja ääretuled. Kui õnnetus leiab aset öösel, on kasulik jätta põlema ka lähituled. Sellisel juhul peaksite parkima nii, et valgusvihk on suunatud õnnetuspaigale. See muudab abistamise palju lihtsamaks.

 

Kasulik teada

autoDNA on juhtiv sõidukite ajaloo veebipõhise kontrollimise teenuste pakkuja. VIN-koodi põhjal saate autoDNA-ga enne ostu sooritamist kontrollida sõiduki ajalugu. Paljudel juhtudel võib VIN-koodi kontrollimine ära hoida soovimatute lisakulude tekkimise, mis on seotud tundmatu minevikuga sõiduki ostmisega.

 

Esimesed toimingud õnnetuskohal

Enne sõidukist lahkumist peaksite selga panema helkurvesti. Seda peaksid tegema kõik isikud, kes sõidukist väljuvad. Järgmisena seadke üles ohukolmnurk. Asulas peab ohukolmnurk olema asetatud sõidukist umbes 25 meetri kaugusele, väljaspool asulat 60 meetri kaugusele ning maanteedel ja kiirteedel 100-150 meetri kaugusele.

Kui ohukolmnurk on üles seatud, peate viivitamatult sõiduki juurde naasma ning välja otsima esmaabikomplekti, tulekstuti, turvavöölõikuri ja vajadusel tööriista akende purustamiseks. Loomulikult ei pea Te seda kõike tegema ühe korraga. Kiire ülevaade avariipaigast võimaldab Teil otsustada, kas klaasi purustamiseks on otstarbekas kasutada tulekustutit või muud tööriista.

Suunduge õnnetuspaigale ja inspekteerige kahjustatud sõidukeid. Kõigepealt on vaja kontrollida, et ühestki neist ei leki kütust. Kui tuvastate kütuselekke, otsige abi teistelt autojuhtidelt. Tulekahju korral kütusepaak küll ei plahvata, kuid ühe tulekustutiga on selle summutamine võimatu. Seetõttu vajate tulekustuteid teistest sõidukitest.

Kui kütuselekke probleem on lahendatud, on vaja jõuda kannatanuteni. Juhul kui peate purustama akna, pidage meeles, et seda on vaja teha ülimalt hoolikalt. Klaasikillud võivad kahjustada nii Teid ennast kui ka kannatanuid. Kui olete ohutult sõidukisse sisenenud, lülitage välja mootor ja eemaldage süütevõti. Loomulikult jätke võtmed autosse, ärge võtke neid endaga kaasa.

 

Aga mis saab reisijatest?

Esimese asjana peate kontrollima reisijate seisundit. Vaadake, kas nad on teadvusel, kas nende seas on lapsi, kas kellelgi on tekkinud tugev verejooks. Seejärel helistage koheselt hädaabinumbrile. Valige number 112, kirjeldage sündmuse üksikasju ning paluge kiirabi. Samuti vajate tuletõrjet, kui sõidukitest on lekkinud kütust või kui kannatanud on autos lõksus. Liiklusõnnetus nõuab ka politse kohalolu, nii et ka neid ei tohiks unustada.

Kui olete hädaabiteenistust õnnetusest teavitanud, peaksite alustama esmaabi andmist. Kõigepealt pange kätte kummikindad, mille leiate esmaabikarbist. Arvestada tuleb asjaoluga, et kannatanud võivad põdeda nakkavaid haigusi.

Kõige olulisem aspekt esmaabi andmise juures on hingamise taastamine ja tugevate verejooksude peatamine, seega keskenduge esmajoones sellele. See on veel üks olukord, kus ära võib kuluda abi teistelt juhtidelt, kes on õnnetust märganud ja peatunud. Kui haavatuid on rohkem kui üks, läheb kannatanute aitamiseks vaja rohkem inimesi. Samuti on kasu täiendavatest esmaabivahenditest, kuna autos kaasas kantavad komplektid ei ole väga mahukad.

Tähelepanu on vaja pöörata ka vähem vigastatud isikutele, kes on sõidukist lahkunud. Šokiseisundis inimesed käituvad sageli väga ettearvamatult, seega võivad nad liikluses ohtu sattuda.

Liiklusõnnetus – mida mitte teha?

Arstid panevad inimestele alati südamele, et kõige olulisem on vältida lisakahju tekitamist. Kui juhtute pealt nägema liiklusõnnetust ja soovite aidata, veenduge kõigepealt, et Teie tegevus ei muuda olukorda halvemaks.

Kõige olulisem on õnnetuspaiga märgistamine ja piiramine, et vältida mööduvate sõidukite otsasõitu. Ka teised päästeoperatsioonis osalejad peaksid sellest teadlikud olema. Kahjuks peatavad appitõttajad oma sõiduki tihti nii, et õnnetuspaigale jõudmiseks on vaja ületada sõidutee ning seega joostakse ette mööduvale liiklusele.

Samuti ei tohiks ümber pöörata autosid, mis on maandunud katusele või küljele. Nii võite viga teha endale ja ka sõidukis olevatele inimestele. Vältige kannatanute liigutamist ning autost välja tõmbamist, sest sel moel võite tekitada ja raskendada jäseme- või selgrookahjustusi. Ilmne erand on tuleohtlik olukord. Siinkohal väärib märkimist, et kuigi liiklusõnnetus on stressirohke sündmus, peate kindlasti vältima suitsetamist. Vaid üks säde võib põhjustada tulekahju, mis kujutab endast surmavat ohtu sõidukisse lõksu jäänud ohvritele.