Auto omanikule
rehvide-kasutamine

Rehvide vahetamine. Mis ajast on suverehvidega sõitmine ohtlik?

Lisas 10 detsember 2020

Ehkki lund veel ei ole, on tali ukse ees. Kas suverehvidega sõitmine on riski väärt? Juhul, kui Sulle meeldib endale valetada, siis jah. Pea siiski meeles, et madalaim temperatuur suverehvide kasutamiseks on 7ºC. Sellest madalamal temperatuuril muutub rehvide mustri jäigemaks ja ei taga enam piisavat haarduvust, mis omakorda pikendab peatumisteekonda oluliselt.

 

Sellise ilmaga nagu meil hetkel – kui hommikud on juba külmad ja sageli sajab – on ohutu sõidu aluseks talverehvid või talviseks sõiduks sobivad aastaringsed rehvid.

 Kas loeb, et 10 kraadi juures ja kuival teel on suverehvide eelis talviste ees 20-30 cm, kui õhtul koju naastes on sama tee märg! Ning siis muutuvad suverehvid ohtlikuks. Peatumisteekonna erinevus on suurem kui auto kogupikkus… Testid ja uuringud ei jäta kahtlust – märjal pinnasel, temperatuuril 2ºC ja 6ºC, peatub talverehvidega varustatud auto varem kui suverehvidega auto (11 ja 7 meetrit vastavalt). Kui suur on see kaugus Sinu auto puhul? Ning kuhu jääb juhiiste pikema peatumisteekonna korral?

 Pidurdamise viimasel etapil, viimastel meetritel, kaotab sõiduk kõige rohkem kiirust – kahjuks põrutab suverehvidega auto otsa takistusele, mida talverehvidega auto tohutu varuga väldib. Nimetatud takistuseks võib paraku osutuda jalakäija, kelle tõenäosus taolises õnnetuses ellu jääda on väga madal. Või veoauto. Ning sel juhul sõltub statistilisest tõenäosusest Sinu enda elu või tervis. Füüsikaseadused on karmid – mida madalam temperatuur, seda nõrgem on suverehvide haarduvus ja pikem peatumisteekond.

 

Miks on talverehvid madalal temperatuuril parema haarduvusega?

Talverehvide tootmisel kasutatavad ränidioksiidi, vaikude ja polümeeridega rikastatud kummisegud, koos agressiivsemate mustritega, annavad neile eelise suverehvide ees sügisel ja talvel. Selline rehv ei muutu kõvemaks, kui õues külmemaks läheb. See võimaldab talverehvidel säilitada oma paindlikkus ja paremini haarduda külmemal temperatuuril – isegi kuival teel, vihmasajus ja eriti paksu lume korral. Suverehvide muster peab olema kõva, et taluda kõrget suvetemperatuuri. Kui temperatuur langeb alla 7-10 ° C, muutuvad need ohutuse seisukohalt liiga jäigaks. Kui talverehvid või aastaringsed rehvid pole õigel ajal all pandud, siis pakaselistel päevadel muutuvad suverehvid peaaegu sama kõvaks kui plastik. See muudab peatumisteekonna oluliselt pikemaks. Lisaks on talverehvide mustris arvukalt lünki ja sooni, mis on mõeldud raskemate teeolude puhuks – lumme kaevumiseks ning vee ja lörtsi tõhusaks äravooluks rataste alt.

 Mida uute talverehvide ostmisel silmas pidada?

 Juhul, kui oled oma praeguste talve- või lamellrehvidega ringi sõitnud juba paar aasta, siis lase asjatundjal üle kontrollida, kas nende kasutamine maanteel on endiselt turvaline. Uute rehvide ostmisel pea meeles, et heaks kiidetud talve- ja lamellrehvid on nn Alpide sümboliga (lumehelves kolme mäetipu taustal). Ainult taolised rehvid töötavad talvistes tingimustes hästi ja neid on sellel eesmärgil põhjalikult testitud. Eraldiseisev M + S märgistus ilma Alpi sümbolita tähendab, et tegemist ei ole talvise ega aastaringse rehviga – kuna see pole talviseks kasutamiseks heaks kiidetud.

 Samuti ei tohiks katsetada suurustega. Parim on nii talvel kui suvel kasutada sama suurusega rehve. See muudab talvisel ajal sõitmise sama meeldivaks kui suverehvidega liiklemise. Lõppude lõpuks on autotootjad kulutanud palju aega ja raha, et leida ideaalne rehvimõõt, mis sobib kõige paremini konkreetse sõiduki vedrustuse ja massiga.

 Minu sõidukil on nelikvedu – kas vajan talverehve?

 Neljarattaveolised autod ja maasturid on raskemad ning nende raskuskese asub võrreldes tavaliste sõiduautodega kõrgemal. See muudab veelgi olulisemaks hea kvaliteediga hooajarehvide kasutamise. Nelikvedu annab eelise ainult käivitamisel, kuid pidurdamisel või pööramisel – suurema massi tõttu – vajavad need paremat haarduvust kui tavalised pereautod. Isegi kõigi võimalike turvasüsteemidega varustatud autod vajavad rehve, mis tagavad hea haarduvuse. Lõppude lõpuks koguvad andurid kõige rohkem teavet ratastelt…

 

Summad kommentaare: 0

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.