
Autoakude tüübid – millist akut valida?
Kaasaegsed autod jätavad hüvasti lahendustega, mis on viimastel aastatel olnud laialt levinud. Muu hulgas on turule jõudnud uued ja tõhusamad akud – seetõttu tuleb nende valimisel lähtuda rohkemast kui vaid tootja poolt ette nähtud parameetritest. Aku valimise käigus tuleb tutvuda mitmete erinevate mudelitega, et leida konkreetse sõiduki jaoks kõige sobivam. Lugege erinevat tüüpi autoakude kohta ja õppige, mis neid määratleb.
Autotehnoloogia arengu tõttu on suurenenud nõudlus tõhusamate akude järele, mis annab kaasaegsele tarbijale võimaluse valida mitmete erinevate mudelite vahel. Uus standard on hooldusvabad akud, mille elektrolüüdi taset ei ole vaja reguleerida destilleeritud vee lisamise abil. Taoliste akude madalam vee aurustumise tase saavutatakse tänu plii-kaltsiumi/plii-kaltsiumi-hõbeda sulami kasutamisele. Aku korpus on konstrueeritud viisil, mis võimaldab suuremal osal veeaurust pöörduda tagasi vedelasse olekusse. Teine aku valikut mõjutav aspekt on start-stopp süsteemiga autode tootmine, mis on viimastel aastatel tõusnud rohkem kui 70%. Start-stopp süsteem lülitab mootori automaatse väljal hetkel, kui sõiduk seisma jääb. Edasi lugedes saate teada, kuidas akude tüübid üksteisest erinevad.
Kas olete sellest artiklist huvitatud? Tutvu ka toodetega, mida pakub autoDNA – juhtiv USA ja Euroopa päritoluga sõidukite ajaloo aruannete pakkuja . VIN-koodi kontroll aitab teil vältida lisakulusid, mis on seotud tundmatu minevikuga auto ostmisega. Teenus on saadaval 24/7 aastaringselt – vaja on vaid internetiühendust ja kontrollitava sõiduki VIN-numbrit.
Suletud pliiakud (SLA)
Esimene pliiaku (ka happeaku) töötati välja 1859. aastal, kuid tänu konkreetse mudeli madalale hinnale kasutatakse seda sageli ka tänapäeval. Aku nimetus tuleneb selle struktuurist. Pliiaku elemendid on valmistatud plaatidest ehk elektroodidest, mis koosnevad urbsest pliist ja pliidioksiidist. Elemendid asuvad elektrolüüdis, milleks on umbes 37%-ne väävelhappe vesilahus erinevate lisanditega.
Kõige sagedamini kasutatavad hooldusvabad SLA akud koosnevad kuuest elemendist ja nende nimipinge on 12V. Autotööstuses kasutatakse neid laialdaselt peaaegu kõigis sõidukitüüpides – mootorratastest tavaliste sõiduautodeni.
Pliiaku eelised: Töökindlus ja võime täielikult taastada selle algsed parameetrid tühja aku laadimise teel.
Pliiaku varjuküljed: Juhul, kui aku on pikka aega olnud tühi või peaaegu tühi, tuleb ette väävlikristallide teket, lisaks on vaja regulaarselt kontrollida elektrolüüdi taset.
Geelakud ja AGM akud
AGM akudel ja geelakudel on tavaliselt väga sarnased parameetrid, mis puudutab mehaanilist vastupidavust, töökindlust, hooajalist kasutamist ning laadimise tõhusust.
AGM aku puhul on elektrolüüdiga immutatud elektroodide vahel asuvad klaaskiust separaatorid. Geelakudes kasutatakse samuti väävelhappe lahust, kuid sellele lisatakse aineid, mis muudavad elektrolüüdi geeliks.
AGM tüüpi aku on optimaalne lahendus sõidukite jaoks, mille käivitamisel on vaja kiiret kuid madalat laengut, näiteks: kiirabiautod, politseiautod, bussid. Geelaku seevastu sobib aeglasema kuid samas võimsama laengu saamiseks, mis on ideaalne start-stopp süsteemiga sõiduautode ja maastikusõidukite jaoks.
AGM akude ja geelakude eelised: Õhukindlad, hooldusvabad (ei vaja pidevat hooldust või elektrolüütide täitmist), taluvad hästi vibratsiooni ja põrutusi, suudavad töötada erinevates asendites.
AGM akude ja geelakude varjuküljed: Väga ranged nõuded laadimistingimustele. Seda tüüpi akude ventiilid avanevad ainult suure surve all, ülekoormusest tuleneva gaasi tagajärjel, mis omakorda seab ohtu aku mahutavuse.
EFB/AFB/ECM akud
EFB (Enhanced Flooded Battery), AFB (Advanced Flooded Battery) ja ECM (Enhanced Cycling Mat) akud on modifitseeritud pliiakud. Neid iseloomustab aku konstruktsioonist tulenev suurem vastupidavus. Seda tüüpi akudel on: suuremad elektrolüüdikonteinerid; plii, kaltsiumi ja tina sulamist plaadid; kahepoolsed sünteetilisest mikrokiust separaatorid.
Tänu oma töökindlusele sobivad EFB / AFB / ECM akud suurepäraselt start-stopp süsteemiga autodesse ning keerukate elektrisüsteemidega sõidukitesse.
EFB / AFB / ECM akude eelised: Pakuvad kuni kaks korda kõrgemat tsüklilist vastupidavust, mis võrreldes vanemate mudelitega tähendab suuremat mootori käivituste arvu.
EFB / AFB / ECM akude varjuküljed: Vähene vastupidavus süvatühjenemisele, mis vähendab nende tõhusust.
Loe veel:
- 5 põhjust, miks aku märgutuli sõidu ajal põleb
- Autoaku hooldus suvel
- Kuidas käivitada auto madalatel temperatuuridel?
