
Amortisaatorid. Kuidas hinnata nende tõhusust?
On ütlematagi selge, et auto amortisaatorite seisundil on sõiduohutusele väga oluline mõju.
Mis on Amortisaator?
Amortisaator on seade, mis vähendab rataste ja vedrustuselementide vibratsioone ning suurendab seeläbi sõiduki stabiilsust. Kui autol ei oleks amortisaatoreid, põhjustaks väikseimgi ebatasasus teekattes peaaegu lõputu õõtsumise, mis ajaks reisijatel südame pahaks ning võiks põhjustada tõsise õnnetuse. Ratta liikumist peab olema võimalik nõuetekohaselt juhtida, vastasel juhul võib haardumine teekattega olla ebapiisav ja juht ei suuda lõppkokkuvõttes sõidukit kontrollida. Isegi juhul, kui vaid ühe amortisaatori efektiivsus on vähenenud, või ei ole kooskõlas tootja poolt ette nähtud väärtustega, võib juht teatud tingimustel sõiduki üle kontrolli kaotada.
Kuidas aru saada et amortisaator väsib?
Kahjuks ei pane juhid tihti tähele, et nende sõiduki amortisaatorid on muutunud vähem tõhusaks. Enamikul juhtudel toimub see järk-järgult ning juht harjub väikeste muutustega auto käitumises, näiteks ebaühtlase teekatte korral või konarlikel munakiviteedel. Siledal asfaldil näib, et enamus ajast on kõik korras, kuid kurvide võtmisel ebaühtlasel pinnasel võib juhtuda katastroof. Seepärast tuleb amortisaatoreid teatud aja tagant kontrollida.
Kuidas seda kontrollida?
Mis pole tegelikult väga lihtne. Lihtsaim viis on ilmselt auto nelja nurga “põrgatamine”. Juhul, kui auto õõtsuma panemine on keeruline ning liikumine peatub koheselt pärast raputamise lõpetamist, võib oletada, et see konkreetne amortisaator toimib ootuspäraselt. Siin kirjeldatud diagnostiline protseduur on üllatavalt efektiivne, kuid see nõuab eelnevaid kogemusi. Auto omanik, kes on tegelenud ainult oma sõidukiga, ei pruugi ära tunda kere ebakorrektset liikumist. Sellisel juhul peaks amortisaatorit kontrollima kvalifitseeritud mehaanik regulaarse tehnoülevaatuse ajal. Professionaalidel on sageli olemas spetsiaalsed seadmed, mis aitavad mõõta auto “õõtsumise” kestust. Kuid ka see meetod ei ole alati täielikult veatu. Kõige parem on amortisaatorid eemaldada ja testida neid välise absorbeerumist mõõtva seadmega.
Millal neid vahetada?
Tegelikult on soovitatav amortisaatorid uute vastu välja vahetada iga kord, kui tekib vähimgi kahtlus, et need ei tööta korralikult: kui hakkavad kostuma koputamist meenutavad helid või tekib õlileke. Viimast neist ei tohiks kunagi ignoreerida – õlitihend ei ole kindlasti iseparanduv. Amortisaatoritel on üldjuhul teatud hüdraulilise vedeliku varu, seetõttu võib süsteemi toimimine väikese lekke korral tunduda üsna tõhus. Kuid see ei kesta kaua. Varsti hakkavad õlivoolu blokeerivad ventiilid õhku läbi laskma ja amortisaatorite efektiivsus võib üle öö nulli lähedale langeda. See tähendab, et amortisaatorite visuaalne kontroll on samuti vajalik ning selle käigus ei tohiks eirata ka kõige väiksemat õlileket.
