Auto ostjale
huvitamine

Kahjude hüvitamine ja kasutatud autode turg

Lisas 22 september 2020

Kuidas toimub kahjude hüvitamine ja milline on selle seos Eesti kasutatud autode turuga? Esiteks, paljud inimesed kardavad remonditud autosid ilma mõjuva põhjuseta. Dokumenteeritud arve näitab, et kindlustusfonde kasutati konkreetsetele standarditele vastavaks remondiks.

Sõidukitega toimunud õnnetuste eest makstakse ainuüksi Eestis kohustusliku liikluskindlustuse kaudu hüvitist rohkem kui 100 miljonit aastas. See statistika hõlmab erinevat tüüpi juhtumeid, kuna kahjude määratlus on väga lai. Sinna hulka kuulub auto ja selle varustuse hävimine või kaotamine – st juhi või kaasreisija poolt liiklusõnnetuse tagajärjel, mille näol on tegemist plekimõlkimise või kokkupõrkega. Kahju võib põhjustada ka kolmandate isikute tegevus (nt värvikriimustused, parklas läbi torgatud rehvid) või loodusjõud (nt rahetorm, vesi autos üleujutus ajal).

Kahjude hüvitamine sõiduato puhul – 2 varianti

Erinevat liiki kahjude hüvitamisel kasutavad kindlustusseltsid kahte varianti – sularahavaba ja hinnangupõhine. Esimene neist tähendab auto remonditöökotta viimist kindlustuse poolt. See võib olla volitatud hooldusjaam või sõltumatu töökoda, millel on partnerlussuhted kindlususseltsiga. Teise variandi korral maksab kindlustustaja autoomanikule kuluhinnangu alusel hüvitist. Seejärel tegeleb omanik sõiduki remondiga iseseisvalt. Kui omanik suudab tööde eest vähem maksta, saab ta ülejäänud raha endale jätta, kuid sõiduki kahjustused ei ole tingimata täielikult parandatud.

Esmapilgul tundub viimane lahendus kasulikum, kuid sageli on selle tulemuseks ülejala tehtud töö. Asi pole väga hull, kui ainus kokkuhoid on kasutatud varuosad. Olukord on palju tõsisem, kui parandus hõlmab komponente, mida ei tohiks enam kasutada. Me räägime elementidest, mis on kahjustatud või mida on eelnevalt parandatud, näiteks keevitatud plastik või ebaseaduslikest allikatest pärinevad osad. Lisage sellele võimalikult odava tööjõu otsimine, mis võib tähendada nn hallil alal tegutsevate volitamata remonditöökodade kasutamist. Ilma arveta on raske kontrollida, kas ja millises ulatuses kulutati kindlustuselt saadud raha auto parandamiseks. Lisaks, kindlustusseltside poolt kalkuleeritud amortisatsioon muudab sularahavaba variandi vanemate autode puhul palju kasulikumaks. Kindlustuse kuluprognoosil põhinev väljamakse võimaldaks osta ainult kasutatud osi, samas kui sularahavaba variant on hea võimalus uute osade saamiseks.

Hinnangupõhine väljamakse või kindlustuse poolt läbiviidud remont?

Hinnangupõhine hüvitis võib kasutatud autosid otsivate inimeste jaoks olla tõeline õudusunenägu. Miks? Kui remondi käigus ei pöörata tähelepanu kehtivatele standaritele, ei saavuta auto kunagi oma täielikku turuväärtust. Töökojad, kes teevad koostööd kindlustusseltsidega, garanteerivad, et remont on läbi viidud korrektselt. Kindlustuse poolt organiseeritud parandustööde käigus, mis viiakse läbi kehtivaid standareid järgides, taastatakse enamalt jaolt auto õnnetuseelne seisukord. Mõned kasutatud auto osad võivad olla isegi täiesti uued. See kehtib näiteks remonditööde korral, mille käigus asendatakse kahjustatud esituled.

See ei kehti remonditöökodade puhul, mis tegutsevad nn hallil alal. Taolised asutuse ei anna mingit garantiid ja kui tööd on valesti teostatud, võivad need kahjustada ka teisi asendatud osadega seotud elemente. Lisaks sellele võib uue auto dokumenteerimata remont muuta kehtetuks tootja garantii.

Eelneva põhjal võime öelda, et suur dokumenteeritud remondiarve ei tohiks anda põhjust muretsemiseks. Pigem vastupidi. See näitab, et kindlustusfonde kasutati tõepoolest parandustöödeks, järgides konkreetseid standardeid. Kahjude eemaldamisega tegelevad spetsialiseerunud ettevõtted, kes on tihedas koostöös kindlustusseltsidega.

Loe veel:

Summad kommentaare: 0

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.