Blogi

Autotulede pirnid – Vastupidavus, asendamine, kontroll ja tõhususe tõstmine

Lisas 25 jaanuar 2018

 Sügis-talveperiood on aeg, mil tulede hea seisukord on eriti oluline. Tavaliselt kipuvad pirnid läbi põlema kõige ebasobivamal ja ootamatul momendil. Millest sõltub selle elemendi vastupidavus ja kuidas kasutusaega pikendada?

 

See esmapilgul lihtne element võib aktiivsel perioodil kuumeneda temperatuurini 3000 kraadi C. Selle informatsiooni perspektiivi panemiseks on vaja teada, et mootori põlemiskambri sisetemperatuur ületab harva 1500 kraadi C. Autopirnide vastupidavus oleneb mitmest tegurist. Mõned neist sõltuvad kasutajast, samas kui teiste üle pole meil mingit kontrolli.

 

Rusikareegel, mida peaksime igat tüüpi pirni valimisel kindlasti järgima, on kahtlase kvaliteediga toodete vältimine.

Sõltumatute asutuste poolt läbiviidud testid näitavad sama – Hiinas toodetud odavate pseudo-ksenoon ja dekoratiivsete pirnide kvaliteet on palju halvem kui tuntud kaubamärkide poolt valmistatud toodete kvaliteet, mis võib mõjutada ka nende vastupidavust. Seega, kui üritate odavate pirnide abil raha kokku hoida, võib juhtuda, et peate hoopis topelt maksma.

 

Teatud tüüpi pirnid hõõguvad lühemat aega kui teised, mis tuleneb nende struktuurist – H4 on palju kauakestvam kui H1 või H7.

Tooted, mis annavad 30-50% rohkem valgust kui tavapirnid on väga populaarsed, kuid me peame mõistma, et nende suurem efektiivsus tuleb vastupidavuse arvelt. Seega, kui sõidate põhiliselt linnas, kus tänavavalgustus on piisav, eelistage standardtooteid või alternatiivselt ökomärgisega pirne, mis kiirgavad küll vähem valgust, kuid peavad samas kauem vastu. Tõhusamad pirnid valige siis, kui sõidate tihti öösel väljaspool linna. Sel juhul soovitame osta kaks erinevat toodet – ühte neist võite hoida autos varuosana. Kui üks pirn läbi põleb, peaksite alati asendama mõlemad – nii ei pea Te paar päeva hiljem hakkama teist pirni vahetama.


Teine oluline faktor, mis mõjutab valgusallika vastupidavust, on elektriseadmete pinge.

Pirnide laborikatsed viiakse läbi 13,2 V pinge juures ja see on keskkond, mille abil mõõdetakse nende vastupidavust. Seevastu autos kõigub elektriseadmete pinge 13,8 ja 14,4 V vahel. Pinge suurenemine 5% võrra lühendab pirnide eluiga poole võrra. Sellises olukorras võib juhtuda, et isegi tavapärasel kasutamisel ei vasta pirni tegelik kasutusaeg tootja poolt avaldatule.

 

Vastupidavusest rääkides on soovitatav vaadata parameetreid, mida tootjad selle teguri mõõtmiseks kasutavad.

Valgustuskataloogides kasutatakse üldiselt selliseid märgistusi nagu B3 ja Tc. Esimene neist tähistab aega, mille järel 3% konkreetse mudeli pirnidest läbi põleb. Teine väärtus annab usaldusväärsemat teavet – see on tundides mõõdetud aeg, mille järel 63,2% pirnidest läbi põleb. Populaarsete mudelite hulgast peavad kõige lühemat aega vastu H7 tüüpi pirnid, mille keskmine Tc väärtus on 450-550 tundi. Selguse toomiseks olgu öeldud, et H4 tüüpi pirnide puhul kõigub see väärtus 900 tunni piirimail.

 

Esitulede puhul on oluline meeles pidada, et pirni klaaspinda ei tohiks puutuda paljaste sõrmedega.

Seda tehes jätate kokkupuutepinnale õrna kihi mustust ja rasu, mis kõrgetel temperatuuridel võib muuta klaasi läbipaistmatuks, vähendada valguse kiirgumist ning kiirendada pirni läbipõlemist. Vahetamise ajal on kõige parem kinni hoida pirni sokliosast ning kui see pole võimalik, siis kasutada abivahendina puhast paberrätikut. Paigaldamisel peaksite hoolikalt kontrollima pirnipesade elektriühendusi. Lambipirnidele ei meeldi võimsuse kõikumine seadmetes. Mistahes häired elektriringes, mis on tingitud seadmete halvast paigaldusest, võivad põhjustada kiiremat läbipõlemist.

 

Ärge unustage, et pirne vahetatakse vaid siis, kui tuled on välja lülitatud! Sel moel väldite lühiste tekkimist ning ksenoonlampide korral ka elektrilöögi ohtu. Sõltumata sellest, milliseid pirne kasutate, peaks autos kindlasti olema varukomplekt, mis sisaldab vähemalt ühte pirni igast tüübist. Samuti peaksite kontrollima tulede seisukorda – eelistatavalt iga paari päeva tagant.

Summad kommentaare: 0

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.