
Vana diiselmootoriga Sa Pariisis ringi ei sõida
Võitluses puhtama õhu eest on Prantsusmaa pealinn astunud radikaalse sammu ja keelanud linnas sõita vanade diiselmootoriga autodega. Kas mõned neist sõidukitest jõuavad peagi Eestisse?
Alates 1. juulist 2019 ei tohi Pariisi enam siseneda diiselmootorid, mis on valmistatud enne 2006. aasta 1. jaanuarit. Keeld kehtib esmaspäevast reedeni kell 8-20 ja selle rikkumise eest karistatakse sõiduauto juhti 68 euro suuruse trahviga ja veoauto juhti kuni 135 euro suuruse trahviga.
Praktikas tähendab see seda, et konkreetne piirang rakendub vanematele sõidukitele, mille heitkoguste standard on Euro 3 või alla selle. Selleks tarbeks on loodud spetsiaalsed Crit’Air kleebised. Kleebised numbritega 4 ja 5 tähistavad sõidukeid, mille heitkogused on kõige kõrgemad. Seda tüüpi sõidukimärgised on Prantsusmaal kohustuslikud. Rohelised kleebised märgistavad elektrisõidukeid (akuga või vesinikul töötav). Ühe sammu võrra allpool asuvad hübriidsõidukid. Pariisi sisenemise pärast ei pea muret tundma ka need autojuhid, kelle bensiini- või diiselmootoriga sõiduki standard on Euro 4 või kõrgem. Ametivõimude eesmärk on vähendada tervisele kahjuliku lämmastikoksiidi heitkoguseid, mis kõrges kontsentratsioonis võib põhjustada hingamisteede haiguseid, lisaks tugevdada allergilisi reaktsioone ning muuta astmahood palju ohtlikumaks.
Olemasolevad andmed näitavad, et uued eeskirjad mõjutavad umbes 800 000 Pariisis ja selle naabruses registreeritud autot. Kehtestatud eeskirjad muudavad autoomanike elu palju raskemaks juba praegu ning see pole veel kõik, sest 2024. aastaks soovib Pariis kõik diiselmootorid täielikult keelata, olenemata nende standardist. Sarnaseid piiranguid rakendatakse süstemaatiliselt ka teistes Euroopa riikides, näiteks Saksamaal ja Hispaanias. Sõidukite keelustamisse ei suhtuta ühiskonnas enam negatiivselt, vastupidi, see on linlaste seas muutumas tervitatavaks nähtuseks. Mõni aeg tagasi, kui Madriid kaotas oma autovaba tsooni, toimusid tänavatel kohalike poolt algatatud protestid.
Vanad diiselmootoriga autod Pariisist ja selle naabruskonnast võivad peagi massiliselt Eestisse jõuda. Saksamaa ja Belgia kõrval on Prantsusmaa üks suurimatest kasutatud sõidukite importijatest ning sealt pärineb suur osa meie diiselautodest. SAMARi turu-uuringute instituudi andmetel on imporditud autode keskmine vanus sel aastal 11 aastat ja 7 kuud. See tähendab seda, et need diiselmootorid võivad hetkel kehtivate reeglite järgi Pariisi siseneda. Probleem algab 14-aastaste ja vanemate sõidukitega, mida saab osta vaid mõne tuhande euro eest. Ida-Euroopas on nõudlus taoliste autode järele endiselt suur, see on muuhulgas seotud nende lihtsa ehituse ja hooldusega. Samuti ei ole vaja muretseda diislikütuse tahkete osakeste filtri kasutamise pärast. Poolasse imporditakse aastas umbes 400 kuni 450 tuhat diiselmootorit, mis moodustab rohkem kui 40% koguimpordist.
Kas teile meeldis see artikkel? Kas soovite oma kommentaarides midagi küsida? Jagage julgelt oma tagasisidet ja kommenteerige artikli allosas. Ja pidage meeles – alati enne auto, mootorratta või isegi haagise ostmist – kontrollige autoDNA-ga VIN-koodi alusel sõiduki ajalugu. VIN-koodi kontroll on üks olulisemaid asju, mida teha enne kasutatud sõiduki ostuotsust. Tänu sellele aitab autoDNA teil teha teadlikke otsuseid.
Loe veel:
- Kasutatud auto ostmine edasimüüjalt. Plussid ja miinused
- 8 autot, mis kõige enam lagunevad
- Ühe eelneva omanikuga autod – kas need on väärt ostmist?