Auto omanikule
diiselmootoriga

Diiselmootoriga sõidukite sisenemiskeeld Poolas ja kogu maailmas. Linnade loend

Lisas 12 august 2021

Viimasel ajal on meedias hakanud levima jutud diiselmootoriga sõidukite sisenemiskeelu kehtestamise kohta Poola linnades. Keskkonnasäästliku transpordi tsoonid on ette nähtud 37 Poola omavalitsuses, kus elab üle 100 000 elaniku. Kuidas see praktikas töötab?

Diiselmootoriga sõidukite sisenemiskeeld Poolas alates 2021. aastast

Hetkel on tegemist kõigi bensiinimootoriga sõidukite keeluga. Need on veel jõustumata elektritranspordi ja alternatiivkütuste seaduse eesmärgid. ELi direktiividest tuleneva seadustiku kohandamine siiski jätkub. Kliima- ja keskkonnaministeerium on läbi viinud mitmeid konsultatsioone, mis näitavad, et asutused ja kohalikud omavalitsused ei kavatse esitada selle kehtestamise suhtes vastuväiteid.

Projekti kohaselt luuakse Poolasse 37 puhta transpordi tsooni. See muutub kohustuslik nendes omavalitsustes, kus lämmastikdioksiidi normid on ületatud (põhineb kogu aasta keskmistel väärtustel), muudel juhtudel on tegemist kohaliku omavalitsuse vabatahtlik otsusega. Vastavad tsoonid luuakse kõigepealt Varssavis, Katowices, Wroclawis ja Krakovis, mis on väga halva õhukvaliteediga linnad. Ministeeriumi andmetel luuakse puhta õhu tsoonid peamiselt vojevoodkondade pealinnadesse ja suurematesse sõlmpunktidesse.

Tsoonide loomine algab üsna varsti. Esialgu teatas ministeerium, et juba sel aastal peavad ilmuma esimesed piirkonnad, kuhu traditsiooniliste kütuste abil töötavad autod ei pääse. Praktikas plaanitakse vastavad tsoonid kohustuslikuks muuta alles 2030. aastal.

Diiselmootoriga sõidukite sisenemiskeeld ülejäänud maailmas

Euroopas ja ülejäänud maailmas on juba rakendatud sarnaseid lahendusi, sealhulgas:

  • Amsterdam, Arnhem, Haag, Nijmegen, Rotterdam ja Utrecht (Holland). Keeld kehtib vanadele bensiiniautodele.
  • Berliin, Hamburg, Darmstadt, Stuttgart (Saksamaa). Diiselmootoriga sõidukid on keelatud teatud tänavatel eespool nimetatud linnades.
  • Pariis (Prantsusmaa). Seal leidub autoliiklusele suletud alasid.

Veelgi enam, vastavad keelud kehtivad isegi Euro 5 ja 6 standarditele vastavatele autodele. Määruse rikkumist karistatakse trahvidega. Belgias võib trahv ulatuda 350 euroni.

Mis on puhta transpordi tsoon?

Määruses täpsustatakse, et puhta transpordi tsoonid on tänavad, kus traditsioonilist kütust kasutatavatele sõidukitele kehtestatakse teatud piirangud. See tähendab, et vastavad eeskirjad kehtivad lisaks diiselmootoritele ka teistele sõidukitele, isegi kui need vastavad Euro heitgaaside normidele.

Need lahendused võivad tunduda tüütud, kuid pidage meeles, et Poola linnu iseloomustab kohutav õhukvaliteet. See tuleneb peamiselt liiga tihedast autoliiklusest. Lääne kontseptsioonidel põhinevate puhaste transporditsoonide loomine võib tunduda problemaatiline, kuid see on märk murest kodanike tervise pärast.

Taoline lahendus on läänes üha tavalisem. Kui sõidate Euroopas ringi bensiinimootoriga sõidukiga, veenduge, et konkreetses linnas pole keelutsooni. Vastasel juhul võib sisenemine maksta varanduse.

Mis tüüpi autod pääsevad puhta transpordi tsooni?

Määrustikust lähtuvalt on vastavas tsoonis lubatud ainult:

  • elektrisõidukid
  • autod, mis töötavad vesiniku või maagaasiga
  • koolibussid ja vähese heitega bussid
  • hädaabi- ja muud eriloaga sõidukid (politseiautodest kuni kiirabiautodeni).

Nimekirja ei kuulu diiselautod ega veeldatud naftagaasil töötavad sõidukid.

Esialgu võivad diiselmootoriga autod puhta transpordi piirkonnas sõita, kui need vastavad Euro 4 heitgaaside normile. Pikaajalises plaanis tuleb reegleid karmistada kuni Euro 6 tasemeni. Kehtivas õigusaktis täpsustatakse, et tsoonid tuleb jagada viide kategooriasse; V tsoon (roheline) ei oleks ligipääsetav ühelegi bensiinimootoriga, diiselmootoriga või gaasiga töötavale autole. Diiselauto saavad I-III tsoonis ringi sõita pärast vastavate lõivude tasumist. I tsoonis peavad sõidukid vastama Euro 4 standardile (need on sõidukid, mis on toodetud pärast 2006. aastat), II tsoonis kehtivad Euro 5 standardid (pärast 2011. aastat) ja III tsoonis Euro 6 standardid (pärast 2014. aastat).

Mis saab juhtidest, kelle autod ei pääse puhta transpordi tsoonidesse?

Need, kes omavad bensiini, diisli või veeldatud naftagaasiga töötavat autot, on sattunud üsna problemaatilisse olukorda. See pole siiski lootusetu.

  • Tasu eest on neil võimalik hankida kleebis, mis annab õiguse kesklinna sisenemiseks. Selle maksimumhinnaks on määratud 2,50 PLN tunnis või 500 PLN liikmemaksu näol. See kehtib siiski vaid uutele autodele ja teatud tsoonide puhul.
  • Teine lahendus on ühistranspordi kasutamine. Keskkonnasõbralike transporditsoonide kasutuselevõtmise ajaks tuleb sõidukipargid asendada vähese heitega sõidukitega, mis tähendab, et teenuste kvaliteet tõuseb.

Diisel- ja bensiiniautode omanikud saavad rahuliku südamega magada veel pikka aega. Kohustuslikke puhta transpordi vööndeid Poola linnades näeme tõenäoliselt alles 2030. aastal, kuna veoettevõtted peavad oma sõidukiparki uuendama. See on piisavalt pikk aeg, et kaaluda elektriautosse investeerimist.

Diislite sisenemiskeeld ja ettevõtjad

Häid uudiseid leidub ka kohalike ettevõtete omanikele: seadus täpsustab, et neil lubatakse vastavatesse tsoonidesse siseneda ka siis, kui firma sõidukid ei vasta standarditele. Mikro- ja väikeettevõtete omanikud saavad ärilistel eesmärkidel kõigis tsoonides vabalt ringi sõita. See kehtib ainult ettevõtetele, kus töötab kuni 50 inimest.

Loe veel:

Summad kommentaare: 0

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.