Auto omanikule
5-olulist-vedelikku

5 olulist vedelikku ja kuidas neid kontrollida

Lisas 13 november 2018

Õli kontrollimine ning mootori jahutusvedeliku, pidurivedeliku, roolivõimendivedeliku ja klaasipuhastusvedeliku lisamine on auto töökindluse säilitamiseks hädavajalik.

Üks lihtsamaid ja kõige olulisemaid asju, mida saate teha oma sõiduki pika eluea tagamiseks, on vedeliku hoidmine õigel tasemel ning heas seisukorras. Loomulikult tuleb regulaarse hoolduse käigus kontrollida vedelike seisukorda, kuid samuti on oluline, et vedelikkude tase jääks ettenähtud normide piiresse.

Siin on lühike ülevaade viiest kõige olulisemast vedelikus, mis peituvad enamikes autodest, ning õpetused nende tasemete kontrollimiseks.

1. Mootoriõli

Kirjeldus: Kõik sisepõlemismootorid vajavad töötamiseks mootoriõli, mis aitab määrida mitmeid liikuvaid osi. Ilma õlita võivad vastavad osad üle kuumeneda ja täielikult läbi kuluda.

Ettevaatusabinõud: Mootoriõli on potentsiaalselt kantserogeenne, seega kasutage kindlasti kindaid ja peske pärast mootoriõli käitlemist põhjalikult käsi.

Madala vedelikutasemega seotud ohud: Õlitaseme langemine soovituslikust tasemest allapoole võib avaldada kahjulikku mõju mootori jõudlusele ning lõpuks mootori täiesti kasutuskõlbmatuks muuta.

Kuidas taset kontrollida: Enamikul sõidukitest on õlitaseme kontrollimiseks mõõtevarras maksimaalse ja minimaalse märgiga. Tõmmake mõõtevarras välja ja pühkige selle alumine osa kuiva lapiga puhtaks. Seejärel sisestage mõõtevarras täielikult ja eemaldage see uuesti. Selleks, et saada täpne tulemus, hoidke mõõtevarrast püstises asendis või horisontaalselt, nii et õli ei jookseks mööda varras ülespoole. Õliga kaetud mõõtevarda osa näitab, milline on sõiduki õlitase. Soovitatavalt peaks see olema kusagil maksimaalse ja minimaalse märgi vahel.

2. Mootori jahutusvedelik

Kirjeldus: Soojus on sisepõlemismootori tavaline kõrvalsaadus. Jahutusvedelik neelab seda soojust ja hajutab selle läbi radiaatori, võimaldades mootoril jääda kindlaks määratud töötemperatuurile.

Ettevaatusabinõud: Mootori jahutusvedelik võib olla üsna kuum ja suure surve all. See võib muuta süsteemi avamise väga ohtlikuks. Süsteemi avamisel olge ettevaatlik ning tehke seda ainult külma mootoriga ja väga aeglaselt, vastasel juhul võite saada tõsiseid põletushaavu.

Madala vedelikutasemega seotud ohud: Madal jahutusvedeliku tase võib põhjustada mootori ülekuumenemist, mis omakorda tekitab tõsiseid kahjustusi.

Kuidas taset kontrollida: Parim aeg jahutusvedeliku kontrollimiseks on pärast seda, kui auto on mitu tundi jahtunud, tavaliselt hommikul enne sõiduki esmast käivitamist. Mõnel sõidukil on kontrollimiseks läbipaistev jahutusvedeliku paak, millele on märgitud vedeliku minimaalne ja maksimaalne tase. Tänu sellele on võimalik õige vedelikutase kindlaks määrata visuaalse vaatluse abil. Teiste sõidukite puhul on vedelikutaseme kontrollimiseks vaja avada radiaator või survestatud paisupaak (tavaliselt Saksa autodes).

3. Pidurivedelik

Kirjeldus: Piduripedaalile vajutades viib peasilinder (mis on kinnitatud piduripedaalile) pidurivedeliku läbi voolikute piduriklotsideni või rattasilindriteni, kus seda kasutatakse pidurite rakendamisel.

Ettevaatusabinõud: Pidurivedelik on hügroskoopne, mis tähendab, et see imab ümbritsevast keskkonnast niiskust. Hoidke kõik pidurivedeliku mahutid ja reservuaarid tihedalt suletud, kuni peate vedelikku lisama, seejärel sulgege need uuesti pärast vedeliku lisamist. Samuti on pidurivedelik äärmiselt kahjulik värvitud pindade jaoks, seega tuleb lekke korral vastav piirkond koheselt vee ja seebiga puhtaks pesta.

Madala vedelikutasemega seotud ohud: Kui pidurivedeliku tase langeb liiga madalale, võib tekkida raskusi pidurdamisel ning pidurid võivad isegi täielikult üles öelda.

Kuidas taset kontrollida: Enamikus tänapäevastes sõidukites kasutatakse läbipaistvast plastikust mahuteid, mis võimaldab vedelikutaset kontrollida ilma süsteemi avamata. Nagu teiste vedelike puhul, on selle taset võimalik jälgida läbi reservuaari seina; veendumaks, et vedeliku tase jääb miinimumi ja maksimumi vahele.

4. Roolivõimendivedelik

Kirjeldus: Tänapäeval varustavad paljud tootjad oma sõidukeid tõhusate elektriliste roolimehhanismidega, mis vähendavad mootori veetakistust. Selle tulemuseks on väiksem kütusekulu. Sellest hoolimata leidub endiselt palju sõidukeid, mis kasutavad vanemaid hüdraulilisi roolisüsteeme. Need süsteemid kasutavad rooliratta keeramise lihtsustamiseks survestatud roolivõimendivedelikku.

Ettevaatusabinõud: Roolivõimendivedelikud varieeruvad olenevalt tootjast ning mõned neist on potentsiaalsed kantserogeenid. Ohutuse eesmärgil on soovitatav vedeliku käitlemise ajal kanda kindaid ja pärast käed põhjalikult ära pesta.

Madala vedelikutasemega seotud ohud: Madal vedelikutase toob tõenäoliselt kaasa rooliabi kadumise või veelgi tõsisema probleemi roolimehhanismiga, mis võib põhjustada õnnetuse.

Kuidas taset kontrollida: Paljudel autodel on roolivõimendivedeliku mõõtevarras kinnitatud paagi korgi külge. Samuti kasutatakse läbipaistvaid mahuteid, mis võimaldavad vedelikutaset näha läbi paagi seina. Protsess sarnaneb mootoriõli kontrollimisega: Tõmmake mõõtevarras välja, pühkige see puhtaks, seejärel sisestage uuesti ja eemaldage uuesti. Tase peaks olema minimaalse ja maksimaalse märgi vahel. Juhul, kui tegemist on läbipaistva mahutiga, vaadake lihtsalt läbi paagi seina ja kontrollige, et vedelikutase jääb vastavate märkide vahele.

5. Tuuleklaasi pesuvedelik

Kirjeldus: Tuuleklaasi pesuvedelik teeb täpselt seda, millele tema nimi viitab – puhastab Teie auto esiklaasi.

Ettevaatusabinõud: Taoline pesuvedelik on üsna kahjutu, kuigi sõltuvalt alkoholi ja pesuvahendi sisaldusest, on see potentsiaalne nahka ärritav aine. Juhul, kui see sattub nahale, peske konkreetset piirkonda seebi ja veega.

Madala vedelikutasemega seotud ohud: Ainuke oht, mille pesuvedeliku madal tase endaga kaasa toob, on see, et otsa lõppemise korral ei saa Te vajadusel sõiduki esiklaasi puhastada, mis võib sõidu ajal nähtavust piirata.

Kuidas taset kontrollida: Hea asi on see, et tegelikult ei ole vaja selle taset kontrollida. Enamikul sõidukitest pole selle kontrollimiseks ühtegi võimalust. Seega, kui paak saab tühjaks või arvate, et vedelikku hakkab väheseks jääma, võite mahuti igal ajal uuesti täita – sealjuures ei ole vaja muretseda ületäitmise pärast, mis ei ole lihtsalt võimalik. Mõnel sõidukil on sisseehitatud andur, mis annab märku, kui vedelikutase on liiga madal.

Sõbralik vastutusest loobumine

See nimekiri ei ole kõikehõlmav ega puuduta ühtegi kindlat mudelit. See on üldine juhis enamiku kasutuses olevate mudelite jaoks, mis hõlmab kõige olulisemaid vedelikke. Sõiduki omaniku käsiraamat sisaldab tavaliselt konkreetse mudeli jaoks sobivat skeemi, mis aitab ülalnimetatud mahutite leidmisega.

Kõik loetletud protseduurid tuleb läbi viia siis, kui sõiduk seisab tasasel pinnal ja mootor on välja lülitatud. Juhul, kui vedelikku on liiga vähe, tuleb see asendada korrektse tootega (nt õige õliga, mitte ükskõik millise õliga, mis on kuhugi seisma jäänud). Samuti peaks sõiduki üle vaatama sertifitseeritud mehaanik, kes oskab diagnoosida, miks vedelikutase liiga madalale langes.

Summad kommentaare: 0

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.