
Milliste mudelite puhul on liiklusõnnetused tõenäolisemad?
Lähtuvalt autoDNA 2022. aasta andmetest on populaarsete kasutatud autode seas liiklusõnnetuse/mahakandmise oht üsna suur – vastav sissekanne oli olemas 11,2% kuni 16,8% valitud sõidukitest. Sõidukite väärtus varieerub – 6800 eurost kuni ligi 11 000 euroni.
Liiklusõnnetused populaarsete sõidukite minevikus
Kasutatud auto ostmisega kaasneb risk, et sõiduk on osalenud avariis. Lisaks muudele kahjustustele võib see tähendada seda, et konkreetne sõiduk on kindlustusseltsi poolt maha kantud. Ka autoDNA andmebaas sisaldab miljoneid sellekohaseid kirjed.
Kas olete sellest artiklist huvitatud? Tutvu ka toodetega, mida pakub autoDNA – juhtiv USA ja Euroopa päritoluga sõidukite ajaloo aruannete pakkuja . VIN-koodi kontroll aitab teil vältida lisakulusid, mis on seotud tundmatu minevikuga auto ostmisega. Teenus on saadaval 24/7 aastaringselt – vaja on vaid internetiühendust ja kontrollitava sõiduki VIN-numbrit.
Protsentuaalne tõenäosus selles pingereas tähistab mahakandmisi, mis on esile tõusnud autoDNA kasutajate poolt koostatud aruannetes. Konkreetse auto kohta võidakse aruandeid koostada mitu korda aastas, mis omakorda mõjutab selle margi positsiooni pingereas.
Võrreldes 2021. aasta statistikaga sisaldab 2022. aasta mahakantud sõidukite TOP 10 lisaks “tuntud tegijatele” nagu Volkswagen Passat või Opel Astra ka “uusi” mudeleid teistest segmentidest. Esimest korda ilmus seal ka Ford Fiesta, mis saavutas kohe esikoha. 2022. aastal oli selle tuntud mudeli mahakandmiste osakaal autoDNA genereeritud aruannete põhjal 16,8%. Ford Fiesta keskmine väärtus oli 7350 eurot. Liiklusõnnetuse kogukahju keskmine väärtus võib ulatuda peaaegu 11 000 euroni, kui tegemist on kõrgema klassi autoga (E-segment), kuid jääb 6800 – 8450 euro vahemikku linnasõidukite, kompaktsõidukite ja keskklassi mudelite (vastavalt B-, C- ja D-segmendi) puhul.
Mazda 5 ja Ford Fiesta – tänavused debütandid
Teine tänavuse edetabeli uustulnuk on kompaktne minibuss Mazda 5, mille tulemus oli 13,5% ja keskmine liiklusõnnetuse kogukahju 8000 eurot. Mazda 5 oli Euroopas saadaval kuni 2015. aastani ning selle eripäraks on lükanduksed ja istmete konfigureerimise võimalus teises ja isegi kolmandas reas. See sobib hästi pereautoks, kuid paraku näitavad autoDNA andmed, et nendega tuleb olla ettevaatlik, sest avariilisi eksemplare leidub palju.
Loomulikult on esikümnes ka sellised populaarsed mudelid nagu 3. ja 5. seeria BMW, Audi A6 ja A4, ning kompaktautod – Opel Astra, Ford Focus ja Volkswagen Golf. Kõige suurem kogukahju oli Audi A6-l, kõige väiksem aga 3. seeria BMW-l ja Volkswagen Golfil. A6 mudeli puhul mõjutavad hinnangut kõrged varuosade ja tööjõu kulud. Huvitaval kombel on Ford Focuse keskmine kogukahjum – 8450 eurot – rohkem kui 600 euro võrra kõrgem kui Volkswagen Passatil. Volkswagen Golf ja Opel Astra on esikümne “odavaimad” – vastavalt 6900 ja 7000 eurot.
Kokku tuvastati autoDNA aruannete põhjal 2022. aastal rohkem kui 460 000 mahakandmisele kuulunud sõidukit.
Kogukahju ei ole võrdne
Mahakandmine/liiklusõnnetused on potentsiaalse autoostja jaoks oluline teave. Kas see tähendab, et taoline auto tuleb automaatselt kasutuselt kõrvaldada? Mitte tingimata. Palju sõltub kahju ulatusest ja iseloomust, samuti sellest, milline on sõiduki remontimise kvaliteet.
Kindlustusseltside määratluse kohaselt kuulub vastutuskindlustusega sõiduk mahakandmisele juhul, kui selle remondikulud ületavad sõiduki väärtuse. Kaskokindlustusega sõiduk võib kuuluda mahakandmisele juhul, kui kogukahju ületab 70% sõiduki väärtusest.
Mõlemal juhul võib kindlustusselts keelduda auto remontimisest ning maksta omanikule hüvitist. Sellegipoolest võib näiteks Saksamaal mahakantud sõiduki müümine Eestis olla kasumlik tööjõukulude erinevuse tõttu.
Kui kahju likvideerimisel kasutati originaalosasid ja järgiti tootja standardeid, siis on selline auto täisväärtuslik. Sellisel juhul on taastatud sõiduki tehaseseisund – asendatud on kahjustatud elemendid, nt esituled, kaitseraud või turvapadjad. Samuti ei tasu muretseda kõrgete kulude pärast – näiteks võib LED esitulede, kaitseraua ja paneelide vahetamine maksta tuhandeid eurosid, kuid auto on pärast remonti täielikult töökorras.
Lisaks tasub rõhutada, et tänapäevaste autode keerulise ehituse, varuosade hindade ja tööjõukulude tõttu ei ole sõiduki mahakandmiseks vaja tõsist kokkupõrget. Termin “mahakandmine” võib kõlada hirmuäratavalt, kuid see ei tähenda tingimata, et antud sõiduk on vrakk, mida ei ole võimalik parandada.
Sõiduki ostmisel ja müümisel tasub seda alati kontrollida autoDNA aruande abil, mis on VIN-koodi dekodeerimise tööriistade seas turuliider. VIN-kood on piisav, et kontrollida sõiduki kahjustusi ja muid andmeid, sealhulgas mahakandmisi, kokkupõrkeid, salvestatud läbisõitu ja arhiivifotosid. VIN-koodi kontrollimine on lihtne, kiire ja säästab sind vigase auto ostmisega kaasnevatest tohututest kulutustest.
Mudel kui on märgitud kogukahju väärtus eurodes:
Kas teile meeldis see artikkel? Kas soovite oma kommentaarides midagi küsida? Jagage julgelt oma tagasisidet ja kommenteerige artikli allosas. Ja pidage meeles – alati enne auto, mootorratta või isegi haagise ostmist – kontrolli autoDNA-ga VIN-koodi alusel sõiduki ajalugu. VIN-koodi kontroll on üks olulisemaid asju, mida teha enne kasutatud sõiduki ostuotsust. Tänu sellele aitab autoDNA teil teha teadlikke otsuseid.
Loe veel:
- Kas kasutatud auto ostmine Austriast tasub end ära? Kuidas sellist autot importida ja registreerida?
- Auto importimine Itaaliast. Kõik, mida peaksid teadma
- Hollandist pärit auto registreerimine
