
Turvapadi. Mõnes olukorras ei tööta see ootuspäraselt
Auto turvapatjade kohta, mis peaksid reisijaid õnnetuse korral kaitsma, leidub erinevaid arvamusi. Kaasaegsete sõidukite varustusse lisatakse järjest rohkem turvapatju, kuid otse juhi või reisija näo ees täituv element võib lõppkokkuvõttes olla ka ohtlik.
Kas jään tänu turvapadjale igas olukorras ellu?
Loomulikult ei taga need iga õnnetuse korral sõidukis viibivate inimeste ellujäämist. Nagu paljudel teistel juhtudel, on tegemist statistikaga – turvapatjadega varustatud sõidukis on vigastuste tekkimise tõenäosus lihtsalt madalam kui turvapatjadeta sõidukis.
Eesmised turvapadjad
Eesmised turvapadjad on tekitanud mõningaid küsimusi – need on kõige suuremad ja “tugevamad”, seega võibolla ka potentsiaalselt ohtlikud? Uuringud on näidanud, et see pole nii! Näiteks kinnitatakse, et sõidu ajal on prillide kandmine täiesti ohutu – isegi kokkupõrkel turvapadjaga ei saa silmad kahjustada, halvimal juhul võivad prillid lihtsalt pooleks murduda.
Põhiprobleem
Põhiprobleem on hoopis teist laadi: turvapadjad ei tööta korralikult, kui autos viibivad inimesed ei kasuta turvavööd. Õnnetusjuhtumi korral on turvavöö oluliseks ülesandeks reisijate hoidmine õiges asendis – istme teljel, turvapatjadest eemal. Ameeriklased, kes on muu hulgas ka turvapatjade leiutajad, soovisid turvavööde asemele luua uue süsteemi, kuid see osutus ebarealistlikuks.
Mida turvapadi kaitseb?
Turvapadi kaitseb ainult valitud kehaosi – takistab pea, kaela ja rindkere kokkpõrget rooli, tuuleklaasi, armatuurlaua või muude pindadega – ning ei suuda kogu jõudu hajutada. Rääkimata sellest, et turvapatjade täitumine võib kujutada ohtu nendele reisijatele, kes ei ole kinnitanud turvavööd.
Perfektne asend
Lisaks on tõestatud, et eesmise turvapadja korrektseks funktsioneerimiseks peab reisija rindkere olema padjast vähemalt 25 cm kaugusel. Sellises olukorras toetub reisija keha vastu turvapatja, mis on juba gaasiga täitunud (täitumine võtab aega vaid paarkümmend millisekundit), ning ainus ebameeldiv tunne on vabanemise hetkel vallanduv vali heli ja talgipilv. Vaid hetk hiljem hakkavad turvapadjad tühjenema ning vaatevälja ulatus suureneb.
Veel üks fakt – statistika näitab, et turvapatjade täitumine ilma mõjuva põhjuseta on äärmiselt haruldane ja nende struktuur on väga vastupidav. Siiski, pärast turvapatjade täitumist (näiteks pärast väikest kokkupõrget), on vaja asendada ka nende kontrollerid, mis on üsna kallis toiming.