Auto omanikule

Gaasi jõul sõitev Auto. LPG üleminekuga autode eelised ja puudused.

Lisas 6 september 2018

Tänu kütusehindade pidevale tõusule on tekkinud tänapäeva liiklusesse üha rohkem sõiduautosi, mis liiguvad LPG gaasi toimel.

LPG (Liquefied Petroleum Gas), mida kutsutakse ka vedelgaasiks või autogaasiks, on propaani ja butaani segu. Need gaasid tekivad nafta rafineerimise tagajärjena. Need on kergesti süttivad, kuid mitte mürgised.

Näiteks Poolas oli 2017. aasta lõpuks registreeritud 2.36 milionit LPG gaasi jõul sõitvat autot. Autogaas on populaarne autoomanike seas, kelle sõidukid on vanemad – üldiselt vanemad kui 10 aastat. Autod, mis on nooremad kui neli aastat ja millel on gaasiseadmed, on harva esinevad.

Hetkel on autogaasi liitrihind tanklates 0.629 EUR/L.

LPG-d iseloomustab kõrge puhtusaste, mis tähendab, et selle püsivus on põhimõtteliselt piiramatu. Sellel on suur oktaaniarv (umbes 100), mis muudab selle palju vastupidavamaks mootori kolksumisele võrreldes bensiinikütusega. Võrreldes teiste kütusesortidega, põhjustab see vähem summuti väljaheiteid. Selle väävlisisaldus on peaegu olematu ja see ei tekita põlemisel tahma. See seguneb õhuga paremini, tekitades hästi põleva segu. Selle põlemisel ei kondenseeru vedel kütus mootori sees olevate silindrite seintel. Autogaas ei tekita jääke, mis kahjustavad mootoriõli.

LPG põlemine vajab rohkem energiat, sest vedelgaas põleb aeglasemalt. Autogaas põleb kauem ja selle väljaheidete temperatuur on kõrgem, kui bensiinil. Lisaks võib gaasi+beensini jõul töötavates autodes leek liikuda tagasi kollektorisse, mis põhjustab plahvatuse. See võib põhjustada kollektori rikke, eriti plastmassist valmistatud variantidel. Võrreldes bensiini põlemisega, võivad suuremad temperatuurid põlevates mootorites põhjustada klapi pesade läbipõlemist.

LPG kasutamisel on silinder vähem täidetud, mis põhjustab käivitamisel suurema mootori jõu kadumise võrreldes bensiini jõul töötava mootoriga. Autogaasi kütusekulu on 10-15 protsenti suurem võrreldes bensiini kütusekuluga. Kui on tegu lihtsamate seadmetega, siis võib kütusekulu olla 30-40 protsenti kõrgem.

Summad kommentaare: 1

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.

  1. Gaznet OÜ

    Lugupeetud Kevin,

    Mõned märkused, parandused ja vastused:
    Tänapäeva liikluses on nii järelpaigaldatud- kui ka tehasepaigaldusega sõidukeid (k.a. kaubikud, veokid jm. tehnika) mis töötab nii LPG- kui ka CNG gaasil. Mootorite tehnoloogiate uuenedes, arendatakse ka gaasiseadmete uusi lahendusi (tekivad gaasiseadmete uued generatsioonid) lahendusi toodetakse just uute sõidukite ning uutele mootorite tarvis (koostöös auto- ja mootori tootjatega)
    OÜ Gaznet paigaldab aastas rohkem kui 100 uuele, garantiilisele sõidukile, vedelgaasi süsteemi ning pooled seadme soovijatest küsivad lahendust mitte vanemale kui 6 – 7 aastat sõidukile. Ehk oleme veendunud, et gaasiseadmete tendents liigub aina uuemate sõidukite suunal.
    LPG hind Eesti tanklates on 0,629 €/L. ning on püsinud sellisena enam kui 6 kuud, talvisel (kütte) perioodil kui vedelgaasi nõudlus kasvab võib oodata tavaliselt väikest hinna tõusu ja kevadel jälle langust.
    Kaasaegsetel autogaasiseadmetel ( 3. põlvkond ja edasi) on välistatud gaasi liikumine tagasi kollektorisse, plahvatuse oht on välistatud!
    LPG põlemise temperatuur mootori töösilindris, kvaliteetse gaasiseadme paigaldus-häälestus teostuse tulemusena on samaväärne mootoribensiini põlemise temperatuuriga, sellest johtuvalt võib mootori ressurss olla isegi pikem kui seda kaasaegse mootoribensiiniga. Osadele mootoritele paigaldatakse gaasiseadme järelpaigalduse käigus ka klapikaitse õlitus seade, spetsiaalne süsteem mis kaitseb klappe- ja klapipesa. Parim viis aga probleemide ära hoidmiseks on gaasiseadme tihe või õigeaegne hooldus/diagnostika (15´000 km. läbimisel vs. kord aastas) Loomulikult algab aga kõik kvaliteetsete komponentide ning oskusliku paigaldusega!
    PS! Mootoribensiini ja LPG-autogaasi energiasisalduste erinevus on kuni 20 % (1 liitris)
    Peale gaasiseadme järelpaigaldust teostatakse seadme häälestus mille eesmärgiks on sõiduk seadistada autogaasil sõitma,sama väärselt mootorbensiinile, jälgides kütuse ja õhu segu ning kütusekaarte. Tulemuseks sõiduk tarbib ca. 20 % rohkem autogaasi (kui varasemalt mootoribensiini) ning võimalik jõudluse kadu +/- 2 % (Turbo ülelaadimisega mootoritel jõudluse kasv!)

    Parimate soovidega Gaznet OÜ