
Mootoriõli – miks ja kuidas peaksime selle eest hoolt kandma
Mootoriõli, kui seda õigesti valida, korrapäraselt vahetada ja vajalikul määral hooldada, võimaldab pikka aega kasutada isegi ülimalt kurnatud jõuseadet ning sellega seotud varustust.
Mootoriõli liigid
Saadaval on kolme tüüpi mootoriõli – sünteetilised, poolsünteetilised ja mineraaltooted. Sünteetilisi õlisid peetakse omaduste poolest parimaks ja neid kasutatakse peaaegu kõikides viimastel aastatel toodetud autodest. Poolsünteetilised õlid seevastu olid tööstuse standardiks umbes 15 aastat tagasi, kuid tänapäeval on need hakanud aeglaselt unustusse vajuma. Mõnikord, kui mootor kasutab sünteetilisi õlisid üleliigsel määral, pöördutakse tagasi poolsünteetiliste toodete poole. Sellised katsetused peaksid aset leidma vaid hea mehaaniku järelvalve all.
Millist mootoriõli kasutada?
Täpse vastuse sellel küsimusele leiate oma auto kasutusjuhendist. See peaks välja tooma mitte ainult õli tüübi, vaid soovitama ka parimaid kaubamärke. Kõige parem on neid suuniseid järgida, kuid kui soovite raha säästa, võite vastava toote tellida internetist. Üsna tavaline on, et sama toote hind kohalikus kaubandusvõrgus on tunduvalt kallim kui internetist tellides, seda isegi koos postikuluga.
Miks peaksime ostma mootoriõli, kui tavaliselt vahetab seda meie mehaanik? Kahjuks on tulnud ilmsiks, et mitmed mehaanikud kasutavad halva kvaliteediga mootoriõli ning küsivad selle eest kõrget hinda. Rääkimata sellest, et mehaanik, kes peab õli ostma nüüd ja kohe, keskendub selle kättesaadavusele, mitte hinnale. Lõppude lõpuks ei pea tema selle eest maksma, selleks on klient.
Mõned remonditöökodade kliendid püüavad olla kohal, kui õli vahetatakse, et veenduda selle kvaliteedis. Kuid enamik mehaanikutest kasutavad sellise järelevalve takistamiseks teatud trikki. Nad võtavad konkreetse kliendi auto vastu kindlal ajal, kuid ei ütle, millal nad sellega tegeleda jõuavad ning me kõik teame, et ükski autojuht ei soovi terve päev remonditöökojas istuda.
Aga tuleme tagasi selle juurde, millist mootoriõli kasutada. Kui auto kasutusjuhend on kaotsi läinud, on tõenäoliselt võimalik see internetist välja printida. Samuti peaks auto kapoti all olema kleebis, mis täpsustab, millist mootoriõli kasutada. Abi võib leida ka auto hooldusraamatust, kus iga õlivahetuse kanne peaks mainima ka kasutatud õli tüüpi.
Kui tihti on vaja mootoriõli vahetada?
Mootoriõli tuleb vahetada iga 10 000-15 000 kilomeetrit tagant, kuid mitte vähem kui kord aastas. Ärge pöörake tähelepanu, kui keegi üritab Teile väita, et seda võib teha harvemini. Nemad pole need, kes peavad maksma mootori remondi või turbolaaduri rikke eest. Turbolaadurid kalduvad sageli olema õli kvaliteedi suhtes tundlikumad kui mootorid. Isegi kui õli vahetamine iga 20 000-25 000 kilomeetri tagant ei kahjusta mootorit, võib see turbolaaduri jaoks olla liiga kurnav. Väärib märkimist, et isegi ametlikud tootjaandmed kipuvad olema puudulikud. Mõned autojuhid mäletavad kindlasti mudelit Renault Megane III 1,5 dCI Garrett turbolaaduriga. Renault’i spetsialistid väitsid, et õli võib vahetada iga 30 000 kilomeetri läbimise järel. Turbolaaduri tootja soovitas seda teha iga … 15 000 kilomeetri järel, mis on kaks korda sagedamini.
Me ei tohiks usaldada ka vanemate autojuhtide lugusid sellest, kuidas nad kasutasid sama õli 60 000 km ja “kõik oli hästi”. Pidage meeles, et tihti on neil inimestel rohkem kui 20 aastat vanad autod, mis tehnoloogiliselt on pärit hoopis teistsugusest ajajärgust. 1990-ndate aastate lõpul oli 185-hobujõuline 1,4-liitrine mootor või 235-hobujõuline 1,8-liitrine mootor haruldus, kuid tänapäeval on see tavaline nii Audi A1 kui ka Alfa Romeo Gulietta puhul. Tänapäeval pole selles midagi ebatavalist. Mootoreid kasutatakse väga äärmuslikes tingimustes, mistõttu peame neile pakkuma parimat määret.
Kui tihti on vaja kontrollida õlitaset?
Vaid regulaarsest õlivahetust ei piisa. Vaja on ka kontrollida, et mootoriõli ei leki ja et õlitase jääb õlimõõtevardal oleva minimaalse ja maksimaalse märgistuse vahele. Miks nii täpne õlitase? Vähene õli kurnab mootorit, samas kui liiga kõrge õlitase suurendab survet mootoris ja võib selle purustada.
Õlitaset on vaja kontrollida iga 2 või 3 nädala tagant, välja arvatud juhul, kui autot kasutatakse väga palju. Sellisel juhul on seda ilmselgelt vaja teha sagedamini. Õlitaseme kontroll tuleb läbi viia siis, kui mootor on jahe ja maapind on tasane. Samuti on hea mõte õlitaset aeg-ajalt manuaalselt kontrollida, isegi kui autol on olemas
Kas teile meeldis see artikkel? Kas soovite oma kommentaarides midagi küsida? Jagage julgelt oma tagasisidet ja kommenteerige artikli allosas. Ja pidage meeles – alati enne auto, mootorratta või isegi haagise ostmist – kontrollige autoDNA-ga VIN-koodi alusel sõiduki ajalugu. VIN-koodi kontroll on üks olulisemaid asju, mida teha enne kasutatud sõiduki ostuotsust. Tänu sellele aitab autoDNA teil teha teadlikke otsuseid.
