autoDNA soovitab
Diislikütuse tahkete osakeste filter

Kas eemaldasite diislikütuse kübemefiltri? Teil võib tekkida probleeme!

1 detsember 2017

Kui diislikütuse tahkete osakeste filter tõrgub, peab sõiduki omanik hakkama oma rahakoti peale mõtlema, sest selle komponendi asendamine on kulukas. Üheks populaarseks alternatiiviks on DPF-filtri eemaldamine, mis ei ole antud olukorras siiski hea lahendus.

Mis on diislikütuse tahkete osakeste filter?

Diislikütuse tahkete osakeste filter puhastab heitgaasid tahmast ja tuhast. Tavaliselt kasutatakse selle komponendi puhul erinevaid lühendeid, mis sõltuvad mootori tüübist, kasutusel olevast tehnoloogiast ja mõnikord ka sõiduki päritoluriigist. Näiteks:

  • DPF-filter (diislikütuse tahkete osakeste filter) on kuiv kübemefilter, mida kasutatakse diiselmootorites;
  • FAP-filter (prantsuse keeles filter à particules) on Prantsusmaal toodetud filter, mis on samuti valmistatud diiselmootorite jaoks;
  • GPF-filter (bensiini tahkete osakeste filter) on kübemefilter bensiinimootoritele.

Tahkete osakeste filtrid võeti kasutusele 1990. aastate keskel. Esimesena kasutati kübemefiltreid diiselmootorites ning seejärel hakati neid tootma ka bensiinimootorite jaoks. Selleks andsid tõuke üha rangemad heitgaaside piirmäärad. Vähemalt viimased kümme aastat on kübemefilterid kuulunud peaaegu iga uue diiselsõiduki varustusse. Ilma filtrita sõidukeid oleks raske kooskõlastada EURO-4 heitgaaside regulatsiooniga, mis jõustus 2006. aastal.

 

Kasulik teada

autoDNA on juhtiv sõidukite ajaloo veebipõhise kontrollimise teenuste pakkuja. VIN-koodi põhjal saate autoDNA-ga enne ostu sooritamist kontrollida sõiduki ajalugu. Paljudel juhtudel võib VIN-koodi kontrollimine ära hoida soovimatute lisakulude tekkimise, mis on seotud tundmatu minevikuga sõiduki ostmisega.

 

Miks eemaldatakse sõidukist kübemefilter?

Kuigi kõik nõustuvad, et keskkonnahuvide eest seismine on kiiduväärt, ei leidu DPF-filtritel siiski palju poolehoidjaid. See tendents on tingitud mitmetest asjaoludest.

Esiteks on üha levinum arvamus, et kübemefilter mitte ei kaitse keskkonda, vaid kahjustab seda. See on tingitud suuremast õlitarbimisest ja seadmete lühemast elueast, mille tõttu tuleb toota üha rohkem uusi mootoreid ning kasvab ümbertöötlemist vajavate komponentide hulk.

Teiseks, kui kübemefilter on kulunud, vajab see asendamist või regenereerimist. DPF-filtri vahetamine võib maksta rohkem kui paar tuhat eurot. Olukorra muudab veelgi halvemaks asjaolu, et probleemid DPF-filtritega võivad tekkida suhteliselt väikese läbisõidu juures, tihti juba 120 000 km ringis.

Kolmandaks, paljud juhid kipuvad uskuma vandenõuteooriatesse. Sellised teooriad põhinevad veendumusel, et autotööstus toodab teadlikult filtreid, mis ei ole väga vastupidavad, et need siis suure raha eest välja vahetada.

Seega, kui diiselmootori kübemefilter lakkab töötamast, ei pea paljud sõidukiomanikud selle asendamist või regenereerimist otstarbekaks ning otsustavad filtri eemaldada. Kahjuks on sellel lahendusel mitmeid varjukülgi.

Miks on mõistlik kasutada kübemefiltrit?

Ennekõike on DPF eemaldus keelatud. Ilma selleta ei vasta sõiduk seadustega kehtestatud normidele ning seega ei tohiks seda liikluses kasutada. Suurbritannias on alates 2014. aastast filtri eemaldamise tõttu karistada saanud rohkem kui 1800 autojuhti. Kindlasti mäletavad need õnnetu sõidukiomanikud oma kohtumist politseiga veel pikka aega, sest trahvi suurus varieerub 1000 ja 2500 naela vahel (1000- 3000 eurot!).

Olukord ei ole roosilisem ka Saksamaal ja Austrias. Saksamaal on trahv DPF-filtri eemaldamise eest 1000 eurot ja Austrias kuni 3500 eurot. Poolas võib keskkonnanõuetele mittevastava sõidukiga liiklemine kaasa tuua ligikaudu 100 euro suuruse trahvi. Ühesõnaga, see teema pakub Euroopa Liidule riikidele suurt huvi. Oodata võib, et üsna pea astume ka meie Lääne-Euroopa jälgedes ning DPF-filteri eemaldamisega hakkavad kaasnema karmid karistused.

Sellistes riikides nagu Poola on juba hakatud kontrollima DPF-filtrite olemasolu ja keskkonda saastavate heitgaaside tase. Maanteeameti inspektorid asusid üle vaatama Poola kiirteel A2 liiklevaid veoautosid. Neljast sõidukist leiti ebaseaduslikke AdBlue emulaatoreid, mis olid paigaldatud heitgaaside puhastussüsteemide petmiseks.

Samuti on oluline meeles pidada, et kübemefiltri eemaldamine on küllaltki kallis ning samuti üsna keeruline. Lisaks komponendi välja võtmisele tuleb ühtlasi mööda pääseda sõiduki elektroonikast, mis jälgib DPF-filtri olemasolu. Ei ole ühtegi garantiid, et sõiduki ümberprogrammeerimine või tarkvara väljavahetamine ei mõjuta ülejäänud komponentide toimimist. Mis on DPF-filtri eemaldamise alternatiiv? Ainsateks võimalusteks on kübemefiltrita sõiduki ostmine või filtri korralik hooldamine.

Kuidas tahkete osakeste filtrit hooldada?

Tahkete osakeste filtrid on rohkem levinud diiselmootorites. Filtritel on sisseehitatud isepuhastuvad mehhanismid, mis toimivad hästi nii kaua, kui mootorit ei kuritarvitata. Diiselsõidukid on sobilikud neile, kes läbivad piki vahemaid, kasutades sealhulgas maanteid, kus kiirused on filtri puhastamiseks piisavalt suured.

Probleemid algavad siis, kui diiselmootoriga sõidukit kasutatakse linnasõiduks. Kuidas sellises olukorras dpf hooldus teostada? Iga mõnesaja kilomeetri järel tuleks sõidukit kasutada maanteel, kus on võimalik hoida püsivat suurt kiirust vähemalt viisteist minutit. Sellistes tingimustes on tahkete osakeste filter isepuhastuv.

Lisaks, kübemefiltri eluea pikendamiseks ei tohiks raha kokku hoida kütuse või mootoriõli pealt. Kasutage ainult kvaliteetset kütust ning sünteetilist madala tuhasisaldusega õli.

 

autoDNA

Kas teile meeldis see artikkel? Kas soovite oma kommentaarides midagi küsida? Jagage julgelt oma tagasisidet ja kommenteerige artikli allosas. Ja pidage meeles – alati enne auto, mootorratta või isegi haagise ostmist – kontrollige autoDNA-ga VIN-koodi alusel sõiduki ajalugu. VIN-koodi kontroll on üks olulisemaid asju, mida teha enne kasutatud sõiduki ostuotsust. Tänu sellele aitab autoDNA teil teha teadlikke otsuseid.