
Kuidas talvel külglibisemisest hoiduda?
Põhireeglid ja sõidu-võtted, mida peab iga autojuht talvel libedaga sõites teadma.Talvel saab autoga “uisutamist” vältida, kui autojuht valib kiiruse vastavalt teeoludele ning arvestab kaasliiklejate võimalike lollustega, jättes endale piisavalt tegutsemisruumi ohuolukorrast välja tulemiseks
Kui teeolud on muutunud kehvaks, siis tihtipeale on ikka inimesi, kes oma võimeid ülehindavad, ning üpris kiiresti kraavis lõpetavad. Selleks et seda ei juhtuks, tuleks meeles pidada neid nelja asja, mida libedaga teha ei tohiks.
Pidurdamine
Talvel on sõiduki pidurdusmaa neli korda pikem kui sama kiirusega suvel sõites. Kui kahandad kiirust ühe ühiku võrra, lüheneb peatumistee kahe ühiku võrra ja vastupidi – kui suurendad kiirust ühe ühiku võrra, pikeneb peatumistee kahe ühiku võrra.
Kõige tähtsam asi, mis talvel autot pidurdades tuleb meelde jätta – libedaga vajuta alati enne pidurdamist alla siduripedaal. Miks on siduri tallamine vajalik? Esiteks lahutad sidurit vajutades mootori ratastes, mille tulemusel hakkavad kõik rattad pöörlema ühtlase kiirusega. Teiseks ei sure äkkpidurduse korral mootor välja ning autot on võimalik pärast pidurdamist takistusest mööda juhtida.
Äkkpidurdamisel hoia ABS-ga varustatud autol piduripedaal lõpuni põhjas, samal ajal ka sidurit tallates. Tavaliste piduritega varustatud autol tuleb siduripedaali all hoides teise jalaga piduripedaali üles-alla pumbata.
Kui näiteks sõiduki vasakpoolsed rattad on jääl ja parempoolsed karedamal teeserval, võib auto pidurdamisel keerata juhipoolse külje ette. Kui lohisevate ratastega auto hakkab kõrvale kiskuma, hoia siduripedaal all ning kergita pidurijalga ja rooli auto otseks.
Automaatkäigukastiga autol puudub sidur, seetõttu tuleb libisemise vältimiseks “mängida” nii piduri- kui ka gaasipedaaliga. Vanemad automaatkastid käigukangi D (drive) asendis gaasipedaali lahtilaskmisel mootoriga ei pidurda ning kohe pärast gaasipedaali vabastamist veereb auto vabakäigul. Kasutades käigukangi asendit 1 või 2 (aeglane sõit), saad edukalt ka käiguga pidurdada. Paljudel uuematel automaatkäigukastidel on mootoriga pidurdamiseks käigu manuaalne alla vahetamisvõimalus.
Autoga külglibisemises
Kui auto hakkab kergelt kõrvale kiskuma, piisab sageli gaasijala kergitamisest. Kui see ei aita, vajuta ruttu siduripedaal alla ja keera kohe rooli libisemise suunas (keera ruttu, kuid mitte palju!). Kui külglibisemine lõppeb, rooli auto otseks. Libisemise lõpul tuleb rool keerata otseks veidi enne seda, kui auto läheb otseks, vastasel korral algab külglibisemine teises suunas. Selle reegli järgi tuleb toimida ühtemoodi nii esi- ja tagaveolise kui ka neljarattaveolise auto puhul. Siduri alla vajutamisel lahutub mootor ratastes ning need hakkavad pöörlema ühesuguse kiirusega ning neile mõjuvad ühesugused jõud.
Automaatkäigukastiga autol sidurit vajutada ei saa. Sellisel autol tuleb gaasipedaal vabastada ning keerata rooli tasakesi libisemise suunas.
Juhitavuse taastamisel ei tohi piduripedaali vajutada. Kui on aga selge, et auto enam juhi tegutsemisele ei allu, tuleb ikkagi pidurdada, et sõiduki kiirus oleks kokkupõrke hetkel võimalikult väike.
Libedaga kurvis
Kurvis gaasipedaali tallata on mõttetu, sest vedavad rattad libedal nagunii ei vea, vaid kipuvad puksima. Rehvide pidamine kaob ning esiveoline auto läheb (olenemata rooli pööramisest) kurvis otse. Tagaveoline auto aga vastupidi, pöörab külje ette, halvemal juhul teeb pirueti ning sõit lõppeb sisekurvi kraavis.
Kui sõiduki kiirus on teeoludele mittevastav, kipub auto kurvis käest minema. Esiosalibisemise põhjuseks võib olla ka kurvis pidurdamine, kiirendamine või liigne rooli keeramine.
Esiosa libisemisse sattumise vastu aitab enamasti gaasipedaali vabastamine. Kui sellest ei piisa, vajuta siduripedaal alla ja keera rattad otsemaks. Mingil juhul ei tohi rattaid välja keerata! Kui auto esiosa libiseb väliskurvi poole, ei tohi rooli keerata sisekurvi suunas. Alles pärast haardumise taastumist saab võtta õige trajektoori.
Takistusest möödasõit
Teele tekkinud ootamatu takistuse möödumiseks, tuleb auto kiirust ruttu kahandada. Selleks vajuta kohe siduripedaal alla ja pidurda tugevasti (ilma ABS-ta autol pidurit pumbates). Takistusest möödaroolimine on näiteks kiirusega 50 km/h oluliselt lihtsam kui kiirusega 60 km/h. Kui näib, et enne takistust autot pidama ei saa, vabasta piduripedaal (siduripedaal hoia endiselt all!) ja ürita rahulike, sujuvate liigutustega auto takistusest mööda roolida.
