
Sõitmine vihmas – viis nõuannet ohutult sihtkohta jõudmiseks
Sõitmine vihmas võib olla sama raske ja ohtlik nagu lume või tiheda udu korral. Seetõttu proovige järgida neid lihtsaid nõuandeid, mis aitavad Teil ka tugevas vihmasajus ohutult sihtkohta jõuda.
Vihmase ilma korral valige väiksem sõidukiirus
Mõeldes aeglaselt kulgevatele sõidukitele pööritavad paljud autojuhid kindlasti vihaselt silmi. Sellest ei tohiks aga välja teha, sest märgades ilmastikuoludes kiiruse vähendamine on ohutuse seisukohast ülimalt oluline ja seda rohkem kui ühel põhjusel.
Esiteks, märjal pinnasel on sõiduki peatumisteekond 60-70% pikem. Sõites normaaltingimustes kiirusel 50 km/h, peaks sõiduk pidurisüsteemi käivitamisel täielikult peatuma 15 meetri jooksul. Sõites sama kiirusega vihma käes, pikeneb sõiduki peatumisteekond 24-25,5 meetrini! Sõidukiirusel 70 km/ h jääb peatumisteekond 25 ja 40-42,5 meetri vahele. See tähendab, et selline kiirusetõus tavatingimustes pikendab pidurdusteekond 10 meetri võrra ning vihmase ilma korral võib vahe olla isegi 16-17 meetrit. Seega, kui märjal pinnasel gaasi põhja vajutate, võib Teil ülekäiguraja ees peatumisega tekkida tõsiseid probleeme. Selline vahe võib maksta kellelegi nende elu või tervise.
Juhi reaktsiooniaeg, mis on tavaliselt 1 sekund, võib vihma ja halva nähtavusega pikeneda kuni 50% võrra. Kiirusel 50 km/h liigub sõiduk ligi 14 meetrit sekundis, mis tähendab, et 1,5 sekundi jooksul läbitakse 21 meetri. Kiirusel 70 km/h liigub sõiduk 19 meetrit sekundis, ehk 1,5 sekundi jooksul läbitakse 29 meetrit. Nii et kui hea ilmaga tähendab 20 km/h suurem sõidukiirus 5-meetrist viivitust, siis vihmase ilmaga liigub sõiduk 8 meetrit enne, kui juht taipab, et on vaja peatuda. See on veel üks põhjus, miks vältida vihmase ilmaga kiirustamist.
Sõitmine vihmas – hoidke teeservast kaugemale
Saju ajal peaksite üritama teeäärest kaugemale hoida. Tavaliselt koguneb sinna kõige rohkem vett ja moodustuvad lombid. Samuti võib vesi varjatu suuri teeauke. August läbi sõites võite aga kahjustada sõiduki vedrustust. Lombist läbi sõitmine võib põhjustada ka nn vesiliugu. Vesiliug esineb siis, kui vesi jääb teekatte ja sõiduki rehvi vahele pidama. Rääkimata sellest, et teeäärsetest lompidest läbi sõites võite pritsida kõnniteel või teeäärel liikuvaid jalakäijaid.
Vihmase ilma korral lülitage sisse õhukonditsioneer või ventilatsioon
Vihmasajus võivad autoaknad üsna kiiresti uduseks muutuda. Sellepärast peaksite kõhklemata sisse lülitama kliimaseadme või ventilatsiooni ja suunama selle autoakendele. Vajadus korral võib ühe akna ka veidike avada. Peaksite siiski jälgima, et autosse vett ei sattuks.
Ärge sõitke, kui nähtavus on väga halb
Kuigi see võib tunduda ilmselge, tuleb ka sellistele faktidele tähelepanu pöörata. Kui sademete hulk on intensiivne ja nähtavus halb, peaksite ohutult peatuma ning ootama, kuni olukord paraneb. Loomulikult peaksite sõiduki parkima nii, et see ei jääks sõiduteele. Vastasel juhul tekib oht, et teised sõidukid põrkavad Teiega kokku. Parkides lülitage sisse külgtuled, et Teie asukoht teisele autojuhidele võimalikult nähtav oleks.
Valgustusest rääkides on oluline meeles pidada, et saju ajal vihmapiiskadest või märjalt pinnalt peegelduvad tuled võivad pimestad nii Teid ennast kui ka teisi autojuhte. Sõidu ajal ei tohi kasutada üleliigseid tulesid, sest sellega võite tekitada endale (ja ka teistele) rohkem kahju kui kasu.
Veel üks nõuanne, mis puudutab erakorralisi peatusi. Ärge jätkake teekonda, kui teekate ei ole nähtav sellest üle voolava vee tõttu. Kunagi ei saa kindel olla, kui sügav selline “jõgi” võib olla. Sellises olukorras tekib ka oht, et auto saab üle ujutatud ja jääb keset teed seisma, mis omakorda suurendab kokkupõrke tõenäosust.
Hoolitsege oma sõidukite eest
Mida parem on auto tehniline seisund, seda suurem on tõenäosus, et vihmane ilm ei tekita mingeid probleeme. Erilist tähelepanu on vaja pöörata sobiva õhurõhu säilitamisele rehvides, mis kaitseb vesiliu eest ning vähendab kummide purunemise ohtu. Nõuetekohane rehvirõhk ei säästa Teid aga probleemidest, kui rehvid on liigselt kulunud. Seepärast on vaja kontrollida rehvide üldist olukorda ja vajadusel kulunud rehvid uute vastu vahetada.
Samuti on vaja kõrgendatud tähelepanu pöörata pidurite heale seisukorrale, mis tagab võimalikult lühikese peatumisteekonna. Nagu eespool mainitud, on see sademete korral ülimalt oluline. Te ei tohiks unustada ka klaasipuhasti harjade vahetamist (vähemalt!) üks kord aastas. Kulunud klaasipuhastid lihtsalt hajutavad vett ja jätavad klaasid uduseks, mis raskendab ohutut liiklemist. Samuti peaksite igal aastal hooldama kliimaseadmeid, et neid oleks võimalik vihma korral ilma probleemideta kasutada.
Kas teile meeldis see artikkel? Kas soovite oma kommentaarides midagi küsida? Jagage julgelt oma tagasisidet ja kommenteerige artikli allosas. Ja pidage meeles – alati enne auto, mootorratta või isegi haagise ostmist – kontrollige autoDNA-ga VIN-koodi alusel sõiduki ajalugu. VIN-koodi kontroll on üks olulisemaid asju, mida teha enne kasutatud sõiduki ostuotsust. Tänu sellele aitab autoDNA teil teha teadlikke otsuseid.
