Kasulik teada
diiselmootorite

Diiselmootorite tulevik – äärelinna rämps ja kollektsionääride ihaldusobjektid

Lisas 29 oktoober 2020

Autotööstus on juba pikka aega olnud keskkonnaaktivistide tugeva surve all ning pidevalt töötatakse välja uusi lahendusi kahjulike heitgaaside vähendamiseks. Suhteliselt lühikese aja jooksul oleme harjunud tänaval nägema hübriide ja elektriautosid, kuid kas diiselmootorite olemasolu unustatakse sama kiiresti?

Diiselmootorid on määratud ajalukku kaduma ning sinna pole midagi parata. Ehkki keskkonnaaktivistide arvates on diiselmootorid kõige hullemad patustajad, on probleem palju suurem kui kolmetäheline akronüüm – TDI.

Lätis jõudis diiselmootorite poleemika haripunkti selle aasta oktoobris, kui tehti ettepanek kehtestada uus maks üle viie aasta vanustele autodele. Valitsuse 24 miljoni euro suurune “äriplaan” kukkus suurejooneliselt läbi ning hetkel tegeletakse selle täiustamisega.

Milles on probleem?

Läti valitsus võiks uue maksu põhimõtteid sama hästi selgitada kristallkuuli abil. Olukord halvenes veelgi, kui transpordiministeeriumi sekretär Jānis Butāns üritas maksu vajalikkust selgitada, omamata aimugi, millest autod on valmistatud, kuidas need töötavad ja mis on süsinikdioksiidi heitmed.

Kuid üks on selge – diiselmootoriga autod on kõige kurja juur ja nende arvu riigis tuleb vähendada. Sellest põhimõttest juhinduvad paljud Euroopa Liidu liikmesriigid ning mitmetes metropolides on juba kehtestatud erinevad heitkoguste piirangud.

onnetused-prantsusmaalt

Hetkel on juhtpositsioonil Prantsusmaa, kes on välja töötanud rea piiranguid sisepõlemismootoriga autodele. Oleme juba kirjutanud Pariisi diislitest, mis liiguvad Ida-Euroopa suunas, kuid sarnaste tegevuskavade kallal töötavad ka teised ELi liikmesriigid.

Probleemne eksport “Kolmanda Maailma riikidesse”

Diiselautod on süsinikdioksiidi eraldavate sõidukite seas esirinnas, kuid bensiinimootorid ja tänapäevased hübriidid ei jää neist kaugel. Varem või hiljem kaob enamik sisepõlemismootoriga autosid Euroopast.

Igale probleemile leidub lahendus ning käesoleval juhul pühitakse see arengumaade vaiba alla. Kõrgemate maksude kehtestamine ja autoliikluse keelustamine kesklinnades vähendab tõhusalt nende arvu ELis, kuid see ei tähenda, et autod lihtsalt kaovad. Ei, ei, ei. Kui arvate, et taolised sõidukid purustatakse hüdraulilise pressi all, siis eksite sügavalt. Tegelikult jätkavad nad keskkonna saastamist teistes riikides, kus mure süsinikdioksiidi taseme pärast ei ole prioriteet.

vana-auto

Aafrika ja Kesk-Aasia riikide libekeelsed automüüjad võtavad Euroopa sõidukeid vastu avasüli. Samal ajal, kui Euroopa Liit tähistab pimesi uut sammu puhtama keskkonna suunas, jätkavad vanad diiselautod ja bensiinineelajad Maa atmosfääri soojendamist mujal.

Põhimõtteliselt on olukord analoogne plasti ja muude jäätmete probleemiga, mida eksporditakse suures koguses Hiinasse, Indoneesiasse, Indiasse ja teistesse selle piirkonna riikidesse.

Miline on diiselmootorite tulevik?

On selge, et süvenevale süsinikdioksiidi probleemile tuleb leida ratsionaalne lahendus. See võtab aega ja mis kõige tähtsam – poliitikuid tuleb harida. Hetkel tundub, et kauges tulevikus vedelevad sisepõlemismootoriga autod äärelinnades või maapiirkondades ning piisavalt jõukate inimeste garaažides.

Inimesed on loomult jonnakad ning eeldatavalt loob uute maksude kehtestamine soodsa keskkonna erinevate registreerimisega seotud skeemide jaoks. Lähiriikides, eriti Leedus, registreeritud autode arv suureneb, mis põhjustab meedias poliitilist segadust ja uusi arutelusid.

Loe veel:

Summad kommentaare: 0

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.