autoDNA soovitab
Diiselgate

“Diiselgate” skandaal: uus auto kui lepitus?

Lisas 3 aprill 2018

 Suur Diselgate skandaal!


Sellest ajast, kui Lääne-Virginia ülikooli teadlased paljastasid Volkswageni poolt võltsitud saasteainete heitkogused, on tänaseks möödunud rohkem kui kaks aastat. Diiselgate skandaal, nagu seda kutsuma hakati, tõusis hetkega kogu maailma huviorbiiti. Vaidlused pettunud klientide ja ettevõtte vahel jätkuvad kuni tänase päevani. Paljudel juhtudel ei ole klientidel just väga hästi läinud. Kõik see võib muutuda tänu ühele kohtuotsusele.

 

Kuidas diiselgate skandaal algas?

2015. aastal otsustasid Ameerika teadlased VW Jetta ja VW Passatiga läbi viia lihtsa heitkoguste testi. Kuid see ei olnud klassikaline laborianalüüs. Muidugi katsetasid teadlased autosid esmakordselt laboris, kuid seejärel kontrollisid nad testide tulemusi tavakasutamisel sellistes linnades nagu Los Angeles, San Francisco ja Seattle.

Alguses ei suutnud teadlased uskuda, mida nad arvutiekraanidel nägid. Need samad sõidukid, mis olid laboritingimustes saavutanud väga head tulemused, eraldasid tavapärasel linnasõidul rohkem kahjulikke aineid kui suur haagisega veoauto! Teadlased olid kindlad, et tegemist peab olema mingit liiki rikkega. Nad ei suutnud leppida mõttega, et üks maailma tuntumaid autotootjaid võiks tegeleda sellist laadi tulemuste võltsimisega ning et “puhas” diislikütus, mida VW kasutas Toyota hübriidide vastu võitlemiseks, oli suur pettus.

Hiljem selgus, et kõige mustem stsenaarium osutus tõeks. VW korporatsioon paigaldas oma sõidukitesse massiliselt eritarkvara. Selle tarkvara ülesandeks oli parandada mootori parameetreid nii, et autod läbiksid laboris läbiviidavad heitgaaside katsed hiilgavate tulemustega. Siis, kui auto lõpuks tavakasutusse jõudis, parandas tarkvara mootori seadeid viisil, mis tagas optimaalse jõudluse ja kütusekulu – heitgaaside taset arvesse võtmata.

Olukorra muutis veelgi halvemaks asjaolu, et diiselgate skandaal hõlmas kõiki Volkswageni korporatsiooni kaubamärke, mis tähendab ka Skoda, Seati, Audi ja Porsche mudeleid. Seega, pettuse ohvriks langesid ka need kliendid, kes eelistasid Saksa autosid nende usaldusväärsuse tõttu ning olid tänu sellele nõus oma sõiduki eest rohkem maksma. Pealegi oli kelmuse mastaap hiiglaslik ning see hõlmas sõidukeid, mis olid valmistatud aastatel 2009-2015 ehk 6 aasta jooksul.

Diiselgate skandaalil pole Volkswageni jaoks tagajärgi?

Kui diiselgate skandaal avastati, ennustasid paljud spetsialistid Volkswageni jaoks raskeid aegu, ei välistanud isegi pankrotiohtu. Kuid saatus oli selle konkreetse ettevõtte vastu palju lahkem.

Esiteks, tänu 2016. aastal müüdud 10,31 miljonile autole, sai VW-ist esimest korda ajaloos maailma suurima autotootja. Aastal 2017 suurendas Saksa ettevõte oma müüginumbreid 10,74 miljoni autoni, mis võimaldas neil säilitada oma maineka tiitli.

Teiseks, Euroopas jäi ettevõtte suhteliselt puutumatuks. Ettevõte ei maksnud suuremahulisi hüvitisi ja enamik skandaaliga seotud juhatuse liikmeid ei ole vanglas viibinud ühtegi päeva.

Ettevõte puutus tõsiste tagajärgedega kokku vaid USA-s. Selle riigi kohtusüsteemil on suurettevõtete vastutusele võtmisega põhjalikud kogemused. Peale selle on klassikaliste ühishagide tulemused tarbijate seisukohast tihti palju soodsamad. Tõenäoliselt pole tähtsusetu ka asjaolu, et Volskwageni vastu kehtestatud sanktsioonid olid väga teretulnud Ameerika autotootjate jaoks, kes ei suutnud varem Saksa ettevõttega konkureerida.

Lõpuks maksis Volkswagen Ameerika klientidele hüvitisi kuni 30 miljardi dollari väärtuses. Oliver Schmidtile, kes oli vastutav Ameerika keskkonnakaitse ametnikega suhtlemise eest, mõisteti 7-aastane vanglakaristus. Samuti teenis 40-kuulist karistust insener Liang. Mõlema ebaõnne põhjuseks oli vaid asjaolu, et nad töötasid Volkswageni heaks USA territooriumil. Ameerika kohtusüsteem soovis vastutusele võtta veel teisigi isikuid, kuid nemad töötasid Saksamaa territooriumil.  Saksamaa ei anna oma kodanikke välja Euroopa Liidu välistesse riikidesse.

Diselgate skandaal

Diselgate skandaal

Hüvitised Poolt klientidele

2017. aasta novembris, kaks aastat pärast diiselgate skandaali ilmsiks tulekut, keeldus Varssavi piirkonnakohus Volkswageni vastu esitatud ühishagi menetlemisest. Ühishagi esitajateks olid vigase diiselmootoriga sõidukite omanikud. Kohus otsustas, et viga sõidukitega tekkis Saksamaal, seega peavad Poola kodanikud oma õigusi kaitsma just selles riigis. Kahju, et Volkswageni Poola klientid pidid ootama rohkem kui aasta vaid selleks, et kohus saaks hagi menetlemisest keelduda. Ameerika klientidele osaks saanud vastutulelikusest kohaliku kohtusüsteemi poolt võivad Pool kodanikud ainult unistada.

See tähendab, et Volkswageni Poola kliendid peavad Saksamaa tootja vastu võitlema Saksamaa kohtus. Kuigi juhtum on raske, kui mitte lootusetu, on viimasel ajal tekkinud õrn lootuse säde.

Hamburgi kohus on otsustanud, et Volkswagen peab oma kliendilt tagasi ostma VW Tiguani või saatma talle uue puudusteta sõiduki. Tiguan osteti 2015. aastal ja sõidukile oli paigaldatud spetsiaalne tarkvara heitkoguste taseme võltsimiseks. Samal ajal otsustas kohus, et äriühingu tegevus, mis seisnes defektsete autode tarkvara uuendamises, oli ebapiisav. Seda seetõttu, et tarkvara põhjustas auto kiiremat kulumist.

Taolist otsust on pikka aega oodanud diiselgate skandaali ohvriks langenud Volswageni kliendid nii Poolas kui ka Saksamaal. Nad loodavad, et see läbimurdeline samm julgustatab teisi kohtunikke sarnaseid otsuseid langetama ning ettevõtte esindajaid klientid jaoks soodsaid kokkuleppeid sõlmima.

Summad kommentaare: 0

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.